Printeria

La UPV competirà en iGEM 2018, el pròxim mes d'octubre, amb un dispositiu capaç d'imprimir l'ADN d'un bacteri

[ 27/07/2018 ]

Els bacteris són els organismes més abundants del planeta. Podem trobar-los en tots els hàbitats terrestres i aquàtics: aigües calentes, deixalles radioactives, les profunditats del mar, l'interior de l'escorça terrestre...

I, gràcies al treball que estan desenvolupant deu alumnes de la Universitat Politècnica de València (UPV), en un futur no gaire llunyà, podrem també modificar-los de forma casolana amb una màquina senzilla de la grandària d'una caixa de sabates.

El giny en qüestió ha sigut batejat com Printeria i és el projecte amb el qual la UPV, en col·laboració amb l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP) -centre mixt de la UPV i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)- competirà del 25 al 28 d'octubre en iGEM 2018, el concurs de biologia sintètica que organitza anualment el Massachussets Institute of Technology (MIT) a Boston (Estats Units).

Ara com ara, Printeria està pensat com una poderosa eina didàctica i artística, a més d'un sistema d'automatització de processos de laboratori, però a mitjà termini podria servir fins i tot per a imprimir insulina a casa.

Tan fàcil d'usar com una impressora domèstica

Printeria consta d'un programari, un maquinari i un conjunt compacte de laboratori, i malgrat l'aparença, és tan senzill de manejar com una impressora domèstica. De fet, té un sistema de càrrega de líquids similar a la dels cartutxos d'impressora i, com aquests, són substituïts per recanvis quan s'esgoten. "És intuïtiu, és simple, és domèstic i pot canviar el món", afirma Roger Monfort, estudiant del Grau en Enginyeria Biomèdica i líder d'iGEM UPV.

Com altres revolucionàries impressores 3D, Printeria tampoc usa tinta com a material d'impressió, sinó una àmplia col·lecció de peces d'ADN que, gràcies a la tecnologia Golden Gate, s'acoblen per a obtenir diferents unitats de transcripció que modifiquen genèticament un xassís bacterià específic.

"La idea", explica Monfort, "és que els professors d'institut en puguen tenir un a classe perquè els alumnes passen de la teoria a la pràctica i aprenguen in situ a modificar organismes genèticament, començant pel més bàsic: afegir fluorescència a un bacteri o una aroma a menta. I que, amb això, perden la por a la biologia sintètica".

Printeria per a personal investigador i per a bioartistes

En qualsevol cas, com indica el líder d'iGEM 2018, "té més aplicacions. Hem previst una versió professional per a personal investigador, equipada amb un programari més complet. Serà com tenir un laboratori convencional en una grandària mini que, gràcies a les seues opcions més avançades, pot automatitzar processos de modificació genètica més complexos. Amb això, alliberem els científics de les pràctiques més mecanitzades i garantim la qualitat del resultat, ja que seqüencia operacions que ara es fan pràcticament a mà".

"Així mateix", afig Monfort, "permet al bioartista produir les seues pròpies matèries primeres a partir d'organismes vius. En el bioart s'utilitzen bacteris, teixits, cultius, etcètera, com a expressió de multitud de possibilitats creatives. Printeria facilita i democratitza aquest tipus d'art experimental, ja que posa a l'abast de qualsevol persona materials vius i únics", conclou el líder d'iGEM de la UPV.

Alumnes de diverses titulacions integrats en Generació Espontània de la UPV

iGEM UPV forma part de Generació Espontània, el programa de la UPV destinat al foment d'activitats extracurriculars realitzades per grups, equips o associacions de la Universitat, que contribueixen d'aquesta manera al desenvolupament formatiu i adquisitiu de competències transversals.

Format per deu estudiants de diverses disciplines (Biotecnologia, Enginyeria Biomèdica, Enginyeria Informàtica, Enginyeria en Tecnologies Industrials, Enginyeria Elèctrica i Belles Arts), a l'equip li espera un intens estiu al laboratori.

La UPV participa en iGEM des de l'any 2006 amb excel·lents resultats. Tots els projectes presentats van obtenir la màxima valoració del jurat (medalla d'or) i, a més, dos d'aquests, Sexy Plant, el 2014, i Hype It, el 2016, van aconseguir premis especials.

iGEM (International Genetically Engineered Machine)

iGEM (International Genetically Engineered Machine) va nàixer el 2003 com una competició d'estiu dirigida als alumnes del MIT. Tan sols un any després, la prova va adquirir caràcter internacional i el seu creixement ha sigut impressionant. No en va, aquesta edició hi ha inscrits 340 equips de tot el món. Entre aquests, el pròxim mes d'octubre, intentarà destacar la UPV amb Printeria. Des d'ací, molt d'ànim!

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras