Be More 3D

La start-up UPV presenta, en col·laboració amb la institució acadèmica, la primera casa d'Espanya construïda in situ amb una impressora 3D

[ 23/07/2018 ]

Be More 3D, l'empresa emergent nascuda en 2015 en l'entorn emprenedor de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha presentat aquest divendres el resultat final del seu treball, realitzat en col·laboració amb la pròpia UPV, que va signar amb Be More 3D un conveni de col·laboració fruit del qual s'ha obtingut el material utilitzat (gràcies a una investigació dirigida per José Ramón Albiol Ibáñez) i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria d'Edificació de la qual va cedir 3 laboratoris per al projecte.

Es tracta d'un habitatge de 24 metres quadrats, edificat al campus de Vera UPV, i dissenyat per a allotjar una sala menjador, un bany i un dormitori. El projecte, pioner a Espanya, a penes té precedents a escala internacional, ja que només s'han alçat dues construccions similars amb aquest mètode a tot el món.

L'empresa emergent de la UPV ha aconseguit armar una impressora 3D de formigó de 6 metres d'ample per 3 d'alt que permet, i aquesta és la gran innovació i diferenciació de Be More 3D, treballar in situ, amb el consegüent estalvi en transport, logística i maquinària. En conjunt, es calcula que pot reduir un 35% els costos estàndard de l'habitatge actual.

Per a facilitar la comprensió del concepte, Vicente Ramírez, CEO de Be More 3D, explica que aquest seria assimilable a "una mànega pastissera automàtica de formigó". La impressora es mou dibuixant el contorn de la construcció i, progressivament, aboca capes que forgen i se solidifiquen l'una damunt de l'altra fins a construir un mur ferm de formigó armat.

La capacitat d'integració d'aquest model de construcció en el mercat actual és alta, ja que la impressora 3D és capaç de dibuixar ràpidament l'estructura i els murs de càrrega, com també les divisions internes de l'habitatge. No obstant això, continuarà requerint, per exemple, les obres d'aïllament i instal·lacions de lampisteria i electricitat, i també la teulada, que encara no pot incorporar la màquina.

"Una alternativa competitiva"

Vicente Ramírez, José Guillermo Muñoz, Joaquín Martín Rodríguez i José Luis Puchades, tots titulats per la UPV, són els quatre membres de l'empresa emergent. Tres arquitectes tècnics i un enginyer electrònic la passió del qual és la construcció, i que han decidit enfocar els seus esforços cap a aquest àmbit. "Volem demostrar al mercat i al sector de la construcció que es pot construir en 3D i que és una alternativa competitiva", apunten.

Després de la presentació del prototip, el projecte continuarà amb la promoció de set habitatges a la província de Conca, en el marc d'un programa de repoblament d'una zona rural. I és que la facilitat de transport de la maquinària 3D augmenta les possibilitats de construcció en terrenys on la maquinària convencional tindria problemes per a arribar.

"La màquina es pot utilitzar per a solucionar problemes en zones de catàstrofe natural", afirma Ramírez, "ja que un habitatge refugi de 25 metres quadrats (5x5) es podria construir en només cinc hores. Per tant, podria facilitar l'accés a l'habitatge a nuclis de població que n'estiguen necessitats", afig, dotant també el projecte d'una dimensió social i de suport comunitari claus de cara al futur.

Millor idea de l'Explorer Space UPV

Be More 3D és una empresa emergent sorgida de l'ecosistema emprenedor de la UPV. L'empresa va nàixer després d'un meticulós procés de recerca i desenvolupament d'aquest nou sistema d'impressió patentat, que permet modelar qualsevol tipus de figura utilitzant el formigó com a material d'extrusió.

Recentment, Be More 3D ha sigut triada com la millor idea de l'Explorer Space UPV i ha obtingut una plaça per a viatjar a Silicon Valley al costat dels altres 52 millors joves emprenedors del programa que impulsa el Banc Santander.

Amb la col·laboració de Cemex

El ciment necessari per a la construcció de l'habitatge ha sigut cedit per Cemex. El director de ciment blanc de Cemex a Espanya, Javier Fuertes, ha declarat que la implicació de la seua empresa en aquesta iniciativa "s'emmarca en el compromís de l'empresa amb la UPV, universitat amb la qual manté una estreta relació des de fa quasi 20 anys i amb la qual té una càtedra per a la promoció del formigó i el ciment blanc".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla