Llengua electrònica voltamètrica

Personal investigador de la UPV desenvolupa un sistema capaç de discriminar mels adulterades de forma senzilla, ràpida i barata

[ 16/07/2018 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l'Institut d'Enginyeria dels Aliments per al Desenvolupament (IUEAD) i a l'Institut de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM), ha creat una llengua electrònica voltamètrica capaç de discriminar mels adulterades de forma senzilla, ràpida i barata.

No en va, mentre els mètodes d'anàlisis utilitzats actualment poden tardar uns quants dies a oferir una resposta, el nou sistema permet saber en poc més d'una hora si una mostra està adulterada, segons les proves realitzades fins al moment.

Un producte susceptible de manipulació

La mel és un dels productes més susceptibles de manipulació, per la qual cosa, des de fa anys, la Comissió Europea fomenta el desenvolupament de mètodes analítics ràpids que ajuden a diferenciar un producte pur d'un altre d'adulterat (habitualment, amb xarops o melasses de sucres).

Les modificacions, tal com apunta Lara Sobrino (IUEAD de la UPV) "causen notables pèrdues per al sector apícola. A més, aquest frau comporta l'incompliment de la normativa comunitària i una important deterioració de la confiança dels consumidors".

No obstant això, ara, gràcies a la combinació de la tècnica amb l'anàlisi estadística de les dades, la llengua electrònica és capaç de detectar "símptomes de frau", no solament diferenciant una mel pura d'una d'alterada, sinó també determinant el nivell aproximat d'adulteració.

Juan Soto, investigador de l'IDM de la UPV, afig: "El nostre treball ofereix una tècnica analítica nova que permet donar a conèixer de forma ràpida i fiable l'autenticitat de la mel. Donem una solució a una important problemàtica en el sector apícola, la qual cosa permetrà lluitar contra la competència deslleial i garantir als consumidors la qualitat del producte".

Confirmació de frau

"Davant una sospita que una mel puga estar adulterada, el nostre sistema detecta aquests símptomes de manera fiable", afirma Soto. "L'últim pas consistiria a realitzar una anàlisi més precisa, aplicant amb aquesta finalitat tècniques de ressonància magnètica, entre altres. És a dir, la llengua fa un cribatge de les mostres i, posteriorment, en aquelles en les quals es detecten símptomes, s'ha de confirmar el frau amb altres tècniques identificadores", conclou.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla