Campus Científic d'Estiu

La UPV obri les portes dels seus centres d'investigació més avançats a 120 estudiants brillants

[ 10/07/2018 ]

120 estudiants de 4t d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) i 1r de Batxillerat, procedents de zones d'Espanya ben diverses, participen durant aquest mes de juliol en el Campus Científic d'Estiu organitzat conjuntament per la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de València (UV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC).

Dividits en grups setmanals de 30 estudiants, els participants han hagut de triar entre quatre propostes diferents de tallers i activitats: "Criptografia: com podem usar les matemàtiques per entendre'ns", "La química: font inexhaurible de solucions per a la salut i el benestar", "Tecnologia i física mèdiques: la innovació al servei de la medicina" i "Un viatge fantàstic amb els peus en la física".

Expedients superiors al 9 de mitjana

Acabada la primera setmana, la valoració de la immersió en laboratoris científics és molt positiva. "El millor de l'experiència és com ens han tractat", explica Debla Blanco, estudiant de l'institut Kursaal, d'Algesires: "Ens han cuidat com si fórem molt valuosos. Ens deien 'si heu arribat fins ací és que sou uns portents'". I és cert. No debades totes i tots tenen expedients brillants, per damunt del 9 de mitjana.

La selecció dels alumnes va a càrrec de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), a partir dels criteris següents: les seues qualificacions, l'ordre de preferència de cada sol·licitant, i la disponibilitat de places en cada torn, campus i projecte. Després, el disseny de les activitats és responsabilitat de la UPV, la UV i el CSIC.

"Es fa curt"

"El mal és que es fa curt", es queixa Rafael Guzmán Rodríguez, del col·legi Los Olivos de Màlaga. "Hauria de durar, almenys, dues setmanes". Tots els participants han valorat especialment la possibilitat de compartir una setmana amb persones que gaudeixen de la ciència i tecnologia. I és que la UPV obri durant aquest Campus les portes dels seus centres d'investigació més avançats, la qual cosa ha permès als estudiants visitar llocs tan emblemàtics com ara l'Institut de Tecnologia Química (ITQ) -on treballa des de fa dècades Avel·lí Corma, premi Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica 2014- i conèixer projectes capdavanters.

"Era tal com ens ho imaginàvem", conclou Rafael Guzmán amb un gran somriure després d'una setmana que els ha permès acostar-se a la labor que porten a terme els científics, les seues tècniques de treball, l'obtenció i l'anàlisi de dades o la difusió dels resultats, aspectes que formen part de la faena diària d'un investigador.

L'única iniciativa que perdura des del naixement del projecte fa 9 anys

"Aquest programa és ja una marca consolidada", assenyala Rafael Crespo, coordinador del Campus Científic d'Estiu per la UV. De fet, de totes les iniciatives presentades, la del VLC/Campus "és l'única que ha perdurat al llarg de nou edicions, perquè té un impacte real i una elevada valoració social", ha subratllat Alberto Conejero, responsable UPV del projecte.

I és que aquesta novena edició, la iniciativa, de caràcter nacional, s'ha vist reduïda dràsticament: de les 17 propostes presentades per les universitats i aprovades l'any 2017 només en queden 10 un any més tard. Entre aquestes hi ha la de València, que continua vigent gràcies, en bona part, a l'excel·lent puntuació que el projecte rep, any rere any, per part del Ministeri. Una valoració sensacional que corroboren els qui en gaudeixen cada mes de juliol: els millors estudiants.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC