Sostenibilitat i interdisciplinarietat

La Marina modificarà aspectes i usos de l'antiga base de l'Alinghi a partir d'un projecte d'ISA-Lab de la UPV

[ 05/07/2018 ]

L'antiga base de l'Alinghi -equip de vela que va defensar el títol de l'America's Cup amb èxit el 2007, en la primera de les dues edicions de la competició nàutica més important del món que es va disputar a València (la segona i, fins avui l'última, va tenir lloc el 2010)- canviarà d'aspecte i d'usos, des d'una perspectiva sostenible, gràcies a les idees aportades pels estudiants Patricia Pérez (alumna de la Universitat Politècnica de València, UPV), Young Yoon Kim (University of British Columbia) i Roshni Krishnan (Carnegie Mellon University), en el marc del taller Interdisciplinary Sustainable Architecture (ISA)-Lab, organitzat per la UPV.

Així ho ha decidit el Consorci València 2007 (CV07), gestor de La Marina, després de convocar un concurs d'idees a través de la UPV, amb l'objectiu d'iniciar un procés participatiu destinat a dotar de nous usos les instal·lacions situades al recinte marítim.

Ara, una vegada realitzat el certamen, el Consorci té previst desenvolupar algunes de les idees a través de treballs finals de màster o de tesi amb els membres de l'equip proponent, directament finançades per La Marina.

Un projecte adequat a l'objectiu del taller

Tal com explica Javier Orozco, coordinador d'ISA-Lab i director de l'Àrea d'Acció Internacional de la UPV, el projecte Alinghi s'adequa perfectament a l'objectiu d'ISA-Lab, que és "detectar i engegar solucions de sostenibilitat en col·laboració interdisciplinària".

No en va, en el taller col·laboren universitats de prestigi de tot el món, que seleccionen l'alumnat de màster amb millor expedient acadèmic per a desenvolupar cadascun dels projectes proposats. Concretament, en el projecte Alinghi han conjuminat esforç i coneixements d'estudiants especialitzats en disseny sostenible (Krishnan), enginyeria química (Yoon Kim) i arquitectura (Patricia Pérez).

Triple meta

En concret, el projecte de revitalització de l'antiga base Alinghi s'ha basat en tres objectius: incrementar la sostenibilitat i l'atractiu de l'edifici, integrar-lo en el seu entorn i seleccionar els materials òptims.

"No es tracta de la mera rehabilitació", afig Orozco, "sinó de la seua integració en l'entorn del front marítim, la seua adequació per a desenvolupar activitats vinculades a la ciutadania i que responga al requeriment d'espai social que és La Marina de València".

Per a aquestes finalitats, en primer lloc, els autors de la proposta van identificar diferents qüestions clau: l'absència de zones verdes i usos públics en l'àrea circumdant, el propòsit temporal de la seua construcció, la necessitat de millora de la façana i l'eficiència de l'edifici, la barrera al públic que suposa la seua tanca i la manca d'una programació funcional. Per a abordar aquests problemes, han desenvolupat una sèrie de propostes partint de la visió del complex com a centre per a la innovació, la cultura i la sostenibilitat.

Un parc de patinatge (skatepark) i la urbanització de l'entorn

Entre aquestes, per a desenvolupar l'entorn de l'edifici, l'equip d'estudiants ha proposat el disseny d'un parc de patinatge i la urbanització de l'entorn, fet que ha cristal·litzat en la recent nova convocatòria d'un segon concurs d'idees per a dur-ho a terme.

Per a completar aquesta actuació i augmentar la circulació de vianants de la zona, Patricia, Young i Roshni proposen també la instal·lació d'un parc infantil, un carril per a córrer, un altre per a bicicletes i un espai verd amb zones de descans.

Usos de l'edifici

Quant a l'edifici, sota la premissa d'un ús polivalent d'aquest, l'equip aposta pel disseny d'un espai obert i flexible on situar espais de rendiment, restaurants, tendes i carrers semioberts a la planta baixa.

Al seu torn, proposa també la instal·lació d'un mercat sostenible amb agricultors locals i restaurants de concepte "de la granja a la taula". A més, com a espai principal, afegirien un lloc versàtil on organitzar esdeveniments comunitaris (presentacions, projeccions, exposicions d'art, convencions, festivals, etc.) que involucre artistes locals, i personal emprenedor i innovador. Alguns dels referents presentats han sigut el mercat a granel de Londres (Regne Unit) o The Soap Dispensary, situat a Vancouver (Canadà).

Millores en la façana i pel que fa a l'eficiència energètica

Quant a solucions sostenibles, els estudiants d'ISA-Lab plantegen millores en la façana i pel que fa a l'eficiència energètica, com ara la instal·lació d'una paret verda per a projectar ombra, panells solars, finestres hermètiques i tèrmicament eficients, un sistema d'il·luminació HVAC i actualitzacions de controls.

30 estudiants per a nou projectes ISA-Lab

Organitzat per la UPV, ISA-Lab ha realitzat enguany la segona edició. En aquesta, 30 estudiants de deu nacionalitats han participat en un total de nou projectes, que reunien els requisits següents: estar pendents d'execució, engegar-se en el termini d'un any i que requerisquen un enfocament transdisciplinari. El de Patricia, Young i Roshni és un d'aquests.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries