Premi RAGALO

Livia Guillem obté el guardó nacional en Art i Humanitats pel TFG en Belles Arts 'Mediación artística, mujeres y violencia de género'

[ 22/05/2018 ]

Livia Guillem, recentment graduada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut guardonada amb el Premi Nacional RAGALO, en la categoria d'Art i Humanitats, per Mediación artística, mujeres y violencia de género, el seu treball final de grau (TFG).

El reconeixement, atorgat per la Universitat de València, premia la manera en què Guillem ha utilitzat l'art per a ajudar dones que han patit violència de gènere. La professora Felicia Puerta, del Departament de Dibuix de la Facultat de Belles Arts de la UPV, ha sigut l'encarregada de tutoritzar el treball.

"Com a artista, m'interessa molt treballar el tema social, i crec que la violència de gènere és una de les problemàtiques del segle XXI que pot abordar-se des de diferents camps, entre aquests, l'art", ha manifestat Guillem.

L'art al servei de la societat

En Mediación artística, mujeres y violencia de género, s'ha tractat de "posar l'art al servei de la societat", afirma Guillem. Per al seu desenvolupament, l'alumna de la UPV -que actualment cursa el Màster d'Artteràpia- ha treballat amb dues associacions: la Fundació Alanna (que opera a València duent a terme programes de caràcter socioeducatiu dirigits a la inclusió de dones en exclusió social) i Lilith (associació que desenvolupa la seua activitat a Alaquàs, acompanyant i ajudant les dones que han sigut víctimes de la violència de gènere).

Segons Guillem, "hem treballat, a través de l'art, valors com l'autoestima i la confiança, en una mateixa i amb el grup". Amb aquesta finalitat, en cada sessió ha comptat amb la supervisió de les psicòlogues dels centres. "L'objectiu de la mediació artística no és saber pintar, sinó la creativitat. Adonar-se que un canvi és possible i que això pot traspassar-se a la vida, canviant el que no ens agrada a poc a poc".

La dotació econòmica del premi, 300 euros, es destinarà íntegrament a la Fundació Alanna.

Premis RAGALO

La finalitat dels Premis RAGALO -creats en reconeixement a Rafaela García López, impulsora de les primeres experiències d'aprenentatge servei (ApS) a la Universitat de València- és reconèixer l'esforç de l'alumnat de realitzar un projecte seguint aquesta metodologia, que permet a l'estudiant posar en pràctica els seus coneixements en un entorn real, amb el valor afegit de suposar, a més, un servei a la societat a través d'entitats socials i organitzacions no governamentals.

La metodologia ApS a la UPV

ApS és una proposta educativa que "combina en una sola activitat l'aprenentatge de continguts, competències i valors, amb la realització de tasques de servei a la comunitat, en un únic projecte ben articulat en el qual la persona participant aprèn alhora que treballa en necessitats reals de l'entorn amb la finalitat de millorar-lo".

En l'actualitat, la UPV ha consolidat un grup de treball per a formar en l'ús de la metodologia ApS, tant en assignatures com en treballs de fi de grau o màster. Un equip del Centre de Cooperació al Desenvolupament de la UPV és l'encarregat de sistematitzar i difondre les experiències que es desenvolupen seguint aquesta proposta educativa.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla