Premis Nacionals d'Informàtica

Vicent Botti, catedràtic i investigador de la UPV, guardonat amb el José García Santesmases per la seua brillant trajectòria en el camp de la IA

[ 15/05/2018 ]

Vicent Botti, catedràtic i investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut distingit amb un dels Premis Nacionals d'Informàtica, atorgats per la Societat Científica Informàtica d'Espanya (SCIE) i la Fundació BBVA.

En concret, Botti ha sigut guardonat amb el Premi José García Santesmases, en reconeixement a la seua dilatada i brillant trajectòria en l'àmbit de la intel·ligència artificial (IA), camp en el qual porta treballant més de 30 anys. El guardó s'emmarca dins de la segona edició dels premis de Recerca promoguts per la SCIE i la Fundació BBVA.

Una trajectòria excel·lent

Entre les seues fites, el jurat destaca la seua excel·lent trajectòria investigadora i les seues aportacions en l'àrea de la IA, a més de la creació del Grup de Tecnologia Informàtica i Intel·ligència Artificial en la UPV, que Botti va impulsar en 1990 i actualment és referent nacional i internacional en l'àrea dels agents intel·ligents i les tecnologies de l'acord.

També destaca el jurat la rellevància i dedicació del catedràtic de la UPV en l'engegada i consolidació dels estudis d'Informàtica en la UPV, institució en la qual ha ocupat diferents càrrecs acadèmics.

"Aquest guardó suposa un reconeixement al treball que realitzem tots els membres d'aquest grup", destaca Vicent Botti, la recerca del qual se centra avui dia en agents autònoms, sistemes multi-agent, tecnologies d'acord, simulació social basada en agents i agents emocionals.

La IA, en breu, més prop de la societat gràcies a nous resultats

Sobre el futur de la intel·ligència artificial, el catedràtic de la UPV assenyala que es troba en un estat de consolidació de resultats i que, en un futur immediat, es van a produir importants resultats que l'acostaran més a la societat.

"En no gaire temps, la IA va a permetre reproduir el comportament social humà", afirma Botti. "Per exemple, ajudarà a modelar la por a les pèrdues i el comportament dels venedors en els mercats d'habitatge, o a predir l'assumpció de riscos en experiments de subhasta. És de gran interès també en moltes àrees de recerca, com a gestió d'emergències, educació personalitzada, atenció sanitària, videojocs o màrqueting", apunta.

Jorge Calvo Zaragoza, Premi Jove Investigador Informàtic

D'altra banda, els Premis SCIE-Fundació BBVA han reconegut també a Jorge Calvo Zaragoza, investigador de la UPV, que ha sigut guardonat en la categoria de Joves Investigadors Informàtics. El jurat ha destacat la seua notable labor, plasmada en diverses publicacions de prestigi, i especialitzada en reconeixement automàtic en el camp de la notació musical. El premi està dotat de 5.000 euros.

Jorge Calvo desenvolupa el seu treball en el Centre de Recerca Pattern Recognition and Human Language Technology de la UPV. En l'actualitat, la seua labor se centra en el camp del reconeixement òptic de música. Concretament, en el desenvolupament d'algorismes d'intel·ligència artificial que permeten als ordinadors llegir partitures musicals a partir de la seua imatge.

"És un honor rebre aquest premi, que no solament reconeix la meua labor investigadora sinó la de tots aquells que m'han ajudat en l'inici de la meua carrera", assenyala Calvo Zaragoza.

Contribució al relleu generacional

Els Premis Nacionals d'Informàtica reconeixen la labor d'investigadors, entitats públiques i privades que han dedicat la seua carrera professional i el seu esforç a l'estudi, enfortiment i divulgació d'aquesta disciplina.

Dins d'ells, la modalitat Joves Investigadors Informàtics està destinada a distingir treballs doctorals innovadors i rellevants. En definitiva, se cerca amb ella reconèixer a aquells investigadors que contribueixen al relleu generacional en aquesta disciplina, premiant la creativitat, l'originalitat i l'excel·lència d'aquests investigadors en els seus primers anys de professió, i servint al seu torn d'estímul perquè continuen amb la seua labor investigadora.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras