Technovation Challenge

9 equips valencians passen a la semifinal mundial del concurs d'innovació tecnològica per a xiques de 10 a 17 anys

[ 10/05/2018 ]

Xiquetes convertides en escrupoloses documentalistes, expertes en màrqueting o dissenyadores de codi. Escolars molt resolutives, amb molta frescor i habilitats comunicatives. Açò és el que s'ha trobat el jurat del Technovation Challenge en la fase regional celebrada en la Universitat Politècnica de València (UPV), que ha consistit en una fira de projectes i una presentació pública de les propostes.

Com a resultat, 9 equips valencians estaran en la semifinal mundial d'aquest programa d'emprenedoria tecnològica per a xiquetes de 10 a 17 anys creat per Iridescent, que compta amb el suport d'ONU, Google, Tova i Oracle, entre uns altres. A Espanya, el certamen està organitzat per Power to Code, amb la col·laboració de l'American Space València.

La fase regional ha reunit en el campus de Vera a 282 xiquetes, 74 mentors, 33 jutges, 34 voluntaris i multitud de pares i mares. En total, quasi mil persones. Competien 65 equips diferents, dividits en dues categories: júnior (xiquetes de 10 a 14 anys) i sènior (de 15 a 17). La gran majoria procedien de València, però també els havia arribats d'Alacant i Castelló, i fins i tot, d'Albacete i Murcia.

Quatre mesos de treball

El concurs va arrancar a principis de gener i, des de llavors, els equips han estat treballant a un ritme de 2 a 5 hores setmanals. Es tractava d'abordar un problema social d'àmbit local; proposar una solució amb una app, i finalment implementar-la. És a dir, entendre el llenguatge de les màquines i fer funcionar l'aplicació en el mòbil.

L'assetjament escolar (bullying), la violència de gènere i l'alimentació en tots els seus vessants (des d'hàbits de nutrició saludables a la gestió de sobres) s'han convertit en els temes principals del concurs. Però també hi ha hagut molts altres tipus de propostes, com aplicacions relacionades amb la problemàtica de les persones que viuen en el carrer, la gestió de mascotes, la conciliació familiar, el transport, l'energia o la salut.

Als jutges els ha sorprès la soltesa de les participants a l'hora de presentar i defensar les seues idees. "Hem vist a xiquetes amb una iniciativa espectacular", ha explicat Carlos Hernández, jurat d'aquesta edició. "Adolescents que han dut a terme un autèntic treball de camp preguntant, per exemple, en els casals fallers si estarien disposats a convertir-se en menjadors socials per a persones sense llar. O xiquetes que han contactat amb científics americans perquè, de forma altruista, els assessoren en el seu projecte".

Alguns grups, malgrat no haver superat aquesta primera fase, tornaran a la UPV per a explicar el que han après. Els ha convidat l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Telecomunicació perquè puguen explicar l'experiència als seus alumnes de grau.

Creativitat, entusiasme i absència de límits

El rector Francisco Mora s'ha mostrat encantat amb aquesta iniciativa. "És impressionant veure aquest auditori tan complet i amb tant dinamisme. La creativitat, l'entusiasme i l'absència de límits de la infància mai tornen a ser iguals. I aquest certamen encaixa perfectament amb la metodologia que posem en pràctica en la UPV: cap i mans, aprendre fent".

John Rhatigan, agregat de premsa adjunt de l'ambaixada d'Estats Units, també ha assistit a l'esdeveniment per a mostrar el seu suport al desenllaç regional del concurs. "Per a nosaltres, és fonamental animar a les xiquetes i joves a seguir estudis de ciències, tecnologia i innovació".

Final en San Francisco, amb 10.000 dòlars en joc

Technovation Challenge és un programa creat per Iridescent l'any 2009 i que compta, entre altres, amb el suport global de Made with Code (Google) i UN Women. Des de llavors, més de 15.000 xiquetes de 100 països han pres part en aquest concurs.

El següent pas és una semifinal, en la qual equips de tot el món defensaran el seu projecte amb un vídeo. D'ací, eixiran els seleccionats per a la gran final, que se celebrarà en San Francisco, del 30 de juliol al 3 d'agost, amb un premi de 10.000 dòlars en joc.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera