Actualització de les competències transversals de la UPV

Hem treballat de manera coordinada amb l’Institut de Ciències de l’Educació en la reducció de les competències transversals comunes a tots els títols de la UPV. El projecte consisteix a passar de les 13 competències actuals a 5 dimensions competencials que recullen de manera clara les habilitats que han d’adquirir els nostres estudiants.

Aquest projecte s’ha abordat amb un triple objectiu: facilitar l’avaluació per part del professorat, facilitar la comprensió per part de la societat i unificar els requisits exigits per les diferents agències avaluadores tant a nivell nacional (segells de qualitat ANECA) com europeu (segells de qualitat EURO-INF i EUR-ACE) i internacional (segell de qualitat nord-americà ABET).

Les 5 dimensions de competències transversals

compromis social i mediombiental

Actuar amb ètica i responsabilitat professional respecte als desafiaments socials, ambientals i econòmics.

innovació i creativitat

Proposar solucions creatives i innovadores a situacions o problemes complexos, propis de l’àmbit de coneixement.

treball en equip

Col·laborar de manera eficaç en equips de treball assumint responsabilitats i funcions de lideratge i contribuint a la millora i el desenvolupament col·lectiu.

comunicació efectiva

Comunicar-se de manera efectiva, i adaptar-se a les característiques de la situació i de l’audiència.

responsabilitat i presa de desicions

Actuar amb autonomia en l’aprenentatge prenent decisions basades en diversos contextos.

On s’adquireixen?

• En els títols oficials de grau i màster les competències transversals es treballen a través de les metodologies docents en les assignatures del pla d’estudis. Per exemple, en els graus, tindràs assignatures on les treballes des de primer curs fins a la branca o esment que estudies.
  • També es reforcen en les assignatures optatives del pla d’estudis, en el treball de fi de títol, en les pràctiques curriculars d’empresa i en les activitats estudiantils com ara generació espontànea.

Com s’avaluen?

• Totes les assignatures avaluen continguts i competències. Entre aquestes últimes estan incloses les competències transversals. Per tant, són curriculars i s’avaluen dins de les assignatures.
  • Una competència transversal s’avalua com a “Satisfactori” o “En procés”. No hi ha nota numèrica.
  • L’avaluació està descrita en la guia docent de l’assignatura.

Com es visualitzen?

• Pots veure quina competència treballa i avalua una assignatura en la seua guia docent.
  • També tens aquesta informació en la web oficial del títol. En el menú esquerre del Pla d’Estudis, veuràs el submenú de Competències..
  • Cada estudiant disposa d’una utilitat en la seua Intranet. És la “Valoració de Competències Transversals – Portafolis”.
  • A més, també es poden consultar en l’expedient del títol si se sol·licita l’addició informativa. En aquesta addició de l’expedient es llisten les assignatures i activitats on l’estudiant haja obtingut un “Satisfactori”.