- -
UPV
 
Premios deporte - Buenas prácticas 22 - NALA
Servicio de Estudios Deportivos y Sociedad Premios deporte - Buenas prácticas 22 - NALA  ...

Projecte Nala

Xiquets, xiquetes i adolescents migrants residents en el barri de la Coma

PROJECTE NALA:

El programa NALA és un projecte que sorgeix com a resposta a una necessitat educativa detectada després d'anys d'experiència de treball en el barri. Com a tal, el programa proposa un acompanyament socioeducatiu complet a xiquets, xiquetes i adolescents migrants residents en el barri de La Coma.

La població migrant s'enfronta a dificultats específiques que, sumades a les problemàtiques genèriques que trobem en la pròpia estructura social del barri, fan que l'acompanyament socioeducatiu d'aquests xiquets/as i adolescents haja de ser una prioritat, màximament quan l'experiència assenyala a l'educació com una de les principals eines de lluita contra la transmissió generacional de la pobresa i la cerca de la inclusió social.

BARRI DE LA COMA:

La Coma és un barri d'acció preferent situat en la localitat de Paterna (València), d'uns 5.000 habitants i que compta amb un alt percentatge poblacional procedent de la comunitat gitana i immigrant. Es tracta de població en situació de vulnerabilitat social per motius econòmics, socials i culturals. Entre la població migrant resident en la zona, la gran majoria són persones procedents de països no comunitaris.

Això és rellevant a causa de la discriminació multidimensional que pateixen les persones migrants. Les dades de baixa desagregació de l'INE indiquen que la població estrangera en el barri se situa en un 12,93%.

També trobem que el barri presenta elevats índexs de població jove i en edat reproductiva, així com la taxa de creixement poblacional més elevada de tota la localitat. Des del projecte es busca abordar la problemàtica derivada de l'abandó escolar primerenc, així com oferir un reforç que ajude als xiquets, xiquetes i adolescents del barri a superar els problemes d'un sistema educatiu incapaç d'atendre les diversitats de tots els col·lectius que en ell participen.

Els estudis assenyalen que de la mateixa forma que la pobresa es transmet de generació en generació, ho fa el fracàs escolar: la probabilitat d'abandó escolar entre joves amb progenitors amb baix nivell educatiu és deu vegades superior a la d'aquells amb progenitors amb estudis superiors. En barris d'alta exclusió social, com el Barri de La Coma, la majoria d'aquestes dificultats són heretades pels menors a través dels seus pares, que en la majoria de les ocasions tenen un baix nivell formatiu i no té accés a treballs normalitzats, la qual cosa els espenta a treballar en el sector informal. A més, l'escàs nivell educatiu dels pares es tradueix habitualment en un nul suport per a la continuació dels estudis entre els/les menors i joves.

DIAGNÒSTIC:

La conclusió del diagnòstic realitzat és que, en termes generals, la població objecte de la intervenció es troba immersa en una situació desfavorable i precària que té el seu origen en tres circumstàncies:

  1. L'exclusió social a causa de l'origen cultural/ètnic.

  2. La marginació del mercat laboral a causa de la baixa qualificació i a altres circumstàncies socials.

  3. L'escassa xarxa de suport

XARXES SOCIALS:

EMAS upv