Serveis que prestem

En Acció

ÀGORA SOUND

08/11/22
Exposició: "SARAMAGO. Potser només existeix el silenci..."

Del 16 de novembre al 31 de gener del 2023
Espai n-1, planta baixa de la Biblioteca General (edifici 4L)

Inauguració, dimarts 16 de novembre a les 19.30 h

«Resta el silenci després de la música i després del sermó, quina importància té que es lloe el sermó i s'aplaudisca la música, potser només el silenci existeix veritablement.»

José Saramago, Memorial del convent

José Saramago escrigué en un dels seus Quaderns de Lanzarote: «Totes les característiques de la meua tècnica narrativa actual (jo m’estimaria més dir ‘del meu estil’) provenen d'un principi bàsic segons el qual tot el que s'ha dit es destina a ser sentit.» Amb aquesta premissa, no és estrany que una de les formes més directes i intenses de penetrar en el món real –o imaginari– del Nobel lusità siga la sonoritat: veus, sons o músiques i, molt més enllà si això és possible, silencis. I és d'això que tracta aquesta instal·lació: del que s’ha escrit, del que s'ha dit, del que s’ha sentit i del que s’ha callat –en definitiva, del món sonor de José Saramago i les seues obres.

Penetrar en la ment de l'escriptor a través dels seus sons i els seus silencis, amb referències, suggeriments i metàfores, és un acte altament especulatiu. Així, aquesta instal·lació va més enllà de la contemplació passiva, ja que exigeix al visitant que penetre, que s’aventure, en aquesta caverna que és la ment del creador, que senta físicament el clevill, que escolte els objectes que hi viuen a l’interior, en la seua memòria i en la quotidianitat, que aculla els seus dubtes i certeses, reconega la llum que demana i accepte la foscor que provoquen els seus textos, textos que parlen i callen, criden, ploren i estimen.

Una instal·lació per a ser sentida –encara que, com ens recorda Saramago, potser només existeix el silenci...

Joan Cerveró, compositor

Aquesta instal·lació sonora acull, sota el títol global de Clevill, les obres / fragments originals següents, compostos per Joan Cerveró: Papallona, An den kleinen Radioapparat, Terra, Hermes 2000, Corcó, Clevill, Bassa, Stopped clock, Behind the door, Caneta-tinteiro, Different stones, Ceguesa, Mafra, Veus.

Intèrprets

Mª Carmen Antequera, violí
Josep Alborch, violí
Miguel Pina, viola
Laura Gómez García, violoncel
Joan Cerveró, composició, direcció musical, piano, clau, percussió, mostrejadors i electrònica

Equip artístic

Carles Alfaro, disseny d'il·luminació
Vicent Sabater, disseny sonor, enregistrament, mescla, edició i masterització
Pau Rius, programació tècnica i control de so i il·luminació
Pablo Quevedo, realització de vídeos

Una instal·lació sonora de Joan Cerveró, encàrrec de la UPV amb motiu del centenari del naixement de l'escriptor lusitanoespanyol, Premi Nobel i doctor honoris causa per la UPV.

«Abans d'escriure, escolte la música que hi ha en les paraules.» José Saramago