- -
UPV
 

Sistema de baix cost per a detectar la fatiga en conduir

Sistema de baix cost per a detectar la fatiga en conduir<br>

Desenvolupat per la UPV - Campus de Gandia i la Universidad de Granada

Investigadors del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València i de la Universitat de Granada han dissenyat un nou sistema de baix cost que detecta símptomes fatiga i situacions de distracció dels conductors i que ajudaria a prevenir possibles accidents en carretera. L'equip consta de quatre sensors que monitoritzen diferents paràmetres físics del conductor i la seua posició al volant.

A partir d'aquestes dades, és capaç de generar una sèrie de senyals acústics si detecta algun risc, alertar el conductor i evitar així un possible accident. Tal com expliquen els investigadors, la fatiga presenta una àmplia varietat de símptomes: visió borrosa i augment de l'índex de parpelleig; ansietat i canvis en el comportament del conductor; increment del nombre de moviments per a acomodar-se en el seient; i, el més important, augmenta el temps de reacció del conductor davant una determinada situació perillosa en la carretera. “Per aquesta raó, és important comptar amb sistemes capaços de detectar aquests símptomes, per a ajudar a augmentar la seguretat del conductor.

Ara bé, la majoria de les solucions actuals se centren en el moviment dels ulls i la detecció de rostres, i el nostre sistema va més enllà”, destaca Jaime Lloret, investigador de l'IGIC, al campus de Gandia. 

Components

El sistema ideat pels investigadors de la Politècnica de València i la Universitat de Granada consta d'una placa electrònica que actua com a unitat central de processament, dos sensors de pressió situats en el volant i altres dos que mesuren la temperatura del conductor -estan per duplicat per a monitoritzar ambdues mans; un sensor de llum en el reposacaps que alertaria de possibles becaines en conduir; i el dispositiu (brunzidor) que genera l'alarma acústica en cas de detectar un estat de fatiga o distracció del conductor.

Tot açò es completa amb un sensor de xoc que detecta col·lisions o frenat sobtat i un polsador col·locat en el volant que serveix per a reiniciar el sistema. “Després de generar una alarma el conductor ha de deshabilitar-la pressionant el botó”, aclareix Sandra Sendra, investigadora de la Universitat de Granada i titulada en Telecomunicació en el Campus de Gandia. 

Funcionament

Els sensors estan connectats a la placa electrònica central, que rep dades dels sensors cada segon i els processa i analitza mitjançant un algorisme, per a comprovar si els valors recollits estan dins dels llindars considerats normals o segurs.

Quan qualsevol d'aquests sensors supera aquests llindars, l'algorisme tracta de definir si és una falsa alarma o si els sensors han registrat una possible situació de fatiga o distracció del conductor del vehicle. En aquest cas, s'activa el senyal acústic que serveix d'alerta al conductor. Tots els registres a més queden emmagatzemats en una targeta micro-SD per a una possible tasca de post-processat, en cas d'accidents o estudis futurs.

Aquest sistema va ser presentat en la 1st EAI International Conference on Future Intelligent Vehicular Technologies, celebrada el passat mes de setembre a Portugal. El treball va ser va ser guardonat a més com a millor article de la conferència.

(21/02/2017)



EMAS upv