- -
UPV
 

La Física es posa en pràctica

La Física es posa en pràctica

Per a motivar als estudiants, se'ls va proposar que dugueren a terme un projecte per grups en què posar en pràctica la teoria.

Estudiants de primer curs del Grau en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, So i Imatge del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València han après enguany Física, una de les matèries que més s'ennueguen, realitzant experiments pràctics, gravant vídeos, presentant els seus treballs en classe i avaluant als seus companys. L'experiència l'han promogut els professors Romina del Rey, Jesús Alba i Constantino Torregrosa, amb el suport del vicerectorat d'Estudis, Qualitat i Acreditació i l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Politècnica de València, a través de la convocatòria de metodologies actives en aprenentatge multidisciplinari de 2014. Els resultats del treball es van presentar en el congrés In-Red 2015 d'Innovació Educativa i Docència en Xarxa de la Universitat Politècnica de València.

Segons els professors responsables de l'assignatura, l'aprenentatge de la Física part d'una predisposició negativa per part dels estudiants, que consideren que les matèries bàsiques són teòriques i no tenen connexió amb el món professional. Per açò, per a motivar als estudiants, se'ls va proposar que les últimes setmanes d'aquesta assignatura decidiren voluntàriament si volien realitzar un projecte per grups en el qual demostraren els coneixements adquirits quant a camp, potencial i corrent elèctric i camp magnètic. Els alumnes que volgueren podien a més realitzar un vídeo.

Tres de cada quatre estudiants van decidir realitzar projectes, consistents en la construcció d'un instrument que tinguera com a base els principis físics apresos. Finalment van construir un motor de baix cost, un altaveu dinàmic, un mini canó elèctric de vòrtex, una botella magnètica 3D, un fre magnètic i un levitró i van realitzar quatre vídeos. Els grups van dissenyar a més un póster explicatiu, van exposar els seus treballs en classe i van poder avaluar el treball dels seus companys; aquesta avaluació va ser tinguda en compte en el resultat final de l'assignatura.

Segons els professors, esta experiència docent va canviar la percepció de l'assignatura per part dels estudiants i, encara que va suposar major esforç des del punt de vista del professorat, també va permetre augmentar el rendiment de l'alumnat pel que fa a la matèria, en convertir-los en subjectes actius de l'aprenentatge. D'altra banda van reforçar habilitats com la capacitat de treballar amb fonts d'informació, resoldre problemes complexos, planificar-se, prendre decisions, treballar en equip i comunicar en públic.

Tant des de la UPV com des del Campus de Gandia s'aposta fermament per la innovació en metodologies docents, a través de la formació del professorat i la introducció de noves metodologies i tecnologies en l'ensenyament.

(30/07/2015)



EMAS upv