Estructures volants amb José María Yturralde

Exposició oberta al públic fins al 23 de juny a la Sala d'Usos Múltiples del CRAI

Del 4 de maig al 23 de juny romandrà oberta al públic l'exposició “Estructures volants amb José María Yturralde”, a la Sala d'Usos Múltiples de la Biblioteca Campus Gandia - CRAI.

Aquesta mostra, comissariada pel mateix artista, juntament amb Toni Colomina i Beatriz Doménech, és el resultat del taller organitzat per l'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni de la Universitat Politècnica de València (UPV), l'abril de 2022.

A partir de les experiències viscudes en l'àmbit del fet artístic per Yturralde, l'alumnat del curs va dissenyar i va produir les estructures volants que s'exhibeixen. En el procés de creació van convergir aspectes tecnològics relacionats amb l'art i la ciència. A més, es va recórrer a materials lleugers, atenent essencialment una actitud de reciclatge i sostenibilitat, per a confeccionar les milotxes artístiques amb tècniques simples i components lleugers.

Juntament amb aquests prototips, sorgits en el context del taller experimental, s'exposa igualment una estrella d’Yturralde de la sèrie “Cubs”. També, una altra de les seues estructures, “Homenatge a Velázquez”, que tornarà a volar el dissabte, 13 de maig, a al voltant de la platja de Gandia.

Yturralde, l'artista del color, la geometria i les estructures volants

Doctor en Belles arts per la UPV i acadèmic de número de la Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Carles de València, José María Yturralde és un reconegut artista de l'abstracció geomètrica.

La seua carrera comença a mitjan anys seixanta, quan travessa una etapa d'experimentació i evoluciona cap a l'abstracció geomètrica i l’op-art, pel qual és més conegut, amb influències de Vasarely i el constructivisme. Impulsor a Espanya de l'art cibernètic, ha fet treballs amb làser i holografies.

Però, “Estructures volants” és, sens dubte, una de les seues sèries més representatives. Està composta per obres tridimensionals capaces de volar amb les quals va començar a experimentar a principis dels anys 70, moment en què li interessava traure l'obra d'art del seu espai habitual, del museu, del lloc tancat.

Yturralde va participar en la Biennal de Sao Paulo, a Brasil en 1967; en la Biennal de Venècia de 1978 i en la Sky Art Conference del MIT, USA & Linz Àustria 1982-84, a més d'en la Biennal Architecture Orleans, França en 2017.

La seua obra està representada en les principals col·leccions i museus d'art contemporani del món.

En 2020 va ser distingit amb el Premi Nacional d'Arts Plàstiques, atorgat pel Ministeri de Cultura i Esport, precisament per la contínua experimentació que ha marcat la seua trajectòria artística, connectant estretament art i ciència.

“Estructures volants amb José María Yturralde”, del 4 de maig al 23 de juny, a la Sala d'Usos Múltiples, edifici H, CRAI, del Campus de Gandia.

(04/05/2023)