SAPE

Servei d'Atenció Psicològica a Estudiants, que cerca millorar la salut mental de l'alumnat

Segons dades del Col·legi Oficial de Psicologia de València, a causa de la pandèmia, el nombre de patologies de salut mental s'ha incrementat un 30%, mentre que la demanda de teràpia ha pujat un 50%.

Per a atendre aquesta necessitat, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha posat en marxa, com una prova pilot, el Servei d'Atenció Psicològica a Estudiants (SAPE). Una iniciativa del Vicerectorat d'Estudiants i Emprenedoria i la Direcció Delegada de Diàleg Social, Prevenció, Conciliació i Esport de la UPV que començà el mes de març, als tres campus de la UPV (Alcoy, Gandia i Vera).

Estrès, ansietat i pèrdua de control de la situació personal són els problemes que s'han detectat en l'alumnat. Segons la vicerectora d'Estudiants i Emprenedoria, María Esther Gómez Martín, “des de la universitat cal fer costat als estudiants perquè quan estan en situacions d'exigència d'alt rendiment acadèmic, a vegades necessiten ajuda per a gestionar els problemes puntuals que poden sorgir”.

Servei gratuït

Per a dur a terme aquesta prova pilot, “s'ha contractat una empresa externa especialitzada en psicologia clínica, que ofereix el servei als campus de Vera, Gandia i Alcoi”. És un servei gratuït, orientat únicament a l'alumnat de títols oficials de la universitat “i, ara, cal dimensionar-lo, veure la necessitat que hi ha i els recursos amb els quals comptem per a poder mantenir-lo”.

Els casos atesos venen derivats del Gabinet Mèdic Juana Portaceli, el Gabinet d'Orientació Psicopedagògica Universitari (GOPU), la Unitat d'Igualtat, el Servei d'Atenció a l'Estudiant amb Discapacitat i el Vicerectorat d'Estudiants i Emprenedoria. Aquest servei complementa les diferents accions que es duen a terme en el marc del Pla integral d'acompanyament a l'estudiant (PIAE+).

L'atenció psicològica és salut

El responsable del SAPE és el psicòleg clínic Pau Palau de Llago, que apunta que, fins ara, s'han tractat fonamentalment “estrès, ansietat i situacions depressives que venen de l'exigència del món acadèmic”. Palau fa referència a la importància de l'atenció preventiva en l'àmbit universitari. I afirma que l'atenció psicològica és necessària: “Des de quan? –des de ja. Per a quan? –per sempre. Per què? –perquè és sa. La salut mental i la psicologia és per a tots i totes”.

(01/05/2022)