Interferōmetres fotōnics ultracompactes

Jaime García Rupérez, professor del Campus de Gandia, participa en el desenvolupament d'una nova configuració d'estructura fotònica

Investigadors del Grup de Biofotónica de l'Institut Universitari de Tecnologia Nanofotònica (NTC) de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat una nova configuració d'estructura fotònica: uns innovadors interferòmetres ultracompactes que poden integrar-se en un xip de reduïdes dimensions, per al desenvolupament de sistemes òptics com a sensors, moduladors o commutadors.

L'ús d'aquests nous interferòmetres s'estén a qualsevol àmbit d'aplicació de la fotònica integrada, com la biomedicina, concretament en el desenvolupament de dispositius lab on a chip, utilitzats per a detectar precoçment components biològics relacionats amb unes certes malalties, sense necessitat de personal qualificat. També, es podrien emprar en sistemes on-chip més potents, per a la transmissió i l’encaminament de gran quantitat de dades en xarxes com la 5G.

Aquests innovadors interferòmetres ultracompactes se serveixen del fenomen denominat d'ona lenta per a millorar la seua sensibilitat. La innovació, demostrada per primera vegada, s'ha publicat en la revista científica Light: Science and Applications, del grup Nature

Luis Torrijos, Amadeu Griol i Jaime García Rupérez són els autors de l'article, “Slow light bimodal interferometry in one-dimensional photonic crystal waveguides”, un dels resultats de la tesi doctoral que està finalitzant Torrijos sota la direcció de García Rupérez, professor del Campus de Gandia. El treball té una sol·licitud de patent.
(23/02/2021)