Ferran Adrià

Doctor Honoris Causa por la Universitat Politècnica de València. Investit el 21 de juny de 2010

Biografía

Ferran Adrià va nàixer a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Fins als 18 anys no va tenir contacte amb el món de l'hostaleria. Llavors va entrar a la cuina d'un petit hotel de Castelldefels i va tenir la primera responsabilitat culinària durant el servei militar. A l'agost del 1983 va fer una estada (stage) a El Bulli, on un any més tard esdevingué cap de cuina, càrrec que primer va compartir amb Christian Lataud i que des del 1987 ocupa en solitari.

La seua trajectòria sempre ha anat vinculada al restaurant de la cala Montjoi, on ha apostat per la creativitat més avantguardista. El Bulli té tres estrelles Michelin, i ha sigut escollit durant anys com el millor restaurant del món. La revista Times ha inclòs Adrià en la seua llista de les cent persones més influents del món, i segons The Restaurant Magazine és el millor cuiner de la dècada.

A més ha publicat nombrosos llibres sobre El Bulli i sobre cuina, com són Celebrar el milenio con Arzak y Adrià, escrit junt amb Juan Mari Arzak, i Menjar per pensar, pensar per menjar, publicat l'any passat.

Adrià ha elevat la gastronomia a art i ha basat en la ciència i en la investigació la innovació dels seus plats. És president del Consell Assessor d'Alícia, Fundació Alimentació i Ciència, que és un centre d'investigació dedicat a la innovació tecnològica en cuina i a la difusió del patrimoni agroalimentari i gastronòmic. Precisament enguany, la Universitat Harvard ha signat un conveni amb la Fundació Alícia i Ferran Adrià perquè els xefs avantguardistes espanyols impartisquen cursos en aquesta universitat nord-americana.

Adrià ha sigut distingit amb nombrosos premis i medalles, entre els quals destaquen el Premi Nacional de Gastronomia al Millor Cap de Cuina; el Grand Prix de l'Art de la Cuisine, atorgat per l'Acadèmia Internacional de Gastronomia; la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya; la Medalla d'Or al Mèrit Turístic del Govern d'Espanya; la Medalla d'Or del Mèrit Europeu; la Medalla d'Or al Mèrit de les Belles Arts i el Premi Nacional d'Hostaleria.

A més, és doctor honoris causa per la Universitat de Barcelona i per la Universitat d'Aberdeen, a Escòcia.