Movindeci

La UPV desenvolupa un nova eina, amb tècniques d'intel·ligència artificial, per a estacions de recàrrega de vehicles elèctrics

[ 11/04/2018 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat Movindeci, una eina basada en tècniques d'intel·ligència artificial que permet conèixer en quin punt de les ciutats són necessàries -i ho seran en un futur- estacions de recàrrega de vehicles elèctrics.

En el seu desenvolupament participen també tres empreses, dues espanyoles (Global Energy Trading i Gecival) i una peruana (Green Energy).

La primera versió, a València

La primera versió de l'eina s'ha desenvolupat per a la ciutat de València, i ara, el personal investigador treballa ja en una segona per a Lima (Perú), si bé pot aplicar-se, en definitiva, en qualsevol lloc del món.

En concret, Movindeci permet analitzar l'estat general del transport i la mobilitat a la ciutat per a poder prendre decisions estratègiques en aquests àmbits. Com explica Vicente Julián, investigador del Grup de Tecnologia Informàtica-Intel·ligència Artificial de la UPV, "el nostre objectiu és proporcionar un sistema intel·ligent que facilite la planificació de la localització d'aquestes infraestructures de recàrrega, tant a curt com a mitjà i llarg termini".

"Movindeci", afig, "és una eina de gran utilitat per a -en funció de l'evolució del transport; el nombre de vehicles elèctrics, i la població i la mobilitat a la ciutat- situar de manera òptima els punts de recàrrega, i afegir noves estacions o suprimir les que no siguen eficients".

Previsió per al 2030

En l'actualitat, a Espanya hi ha uns 1.700 punts de recarrega públics per a uns 35.000 vehicles elèctrics, i s'estima que caldrà disposar d'una xarxa d'uns 80.000 el 2030 per a la recàrrega dels aproximadament 4 milions previstos.

Per la seua banda, el Pla del vehicle elèctric i desplegament de la infraestructura de recàrrega de la Comunitat Valenciana preveu que, el 2030, el 25% dels nous vehicles siguen elèctrics. Això farà necessària la instal·lació d'uns 2.500 punts de recàrrega públics.

L'eina, desenvolupada per la UPV, ajudarà a planificar en el temps tant la ubicació d'aquests punts a Espanya com els que es preveja instal·lar a qualsevol ciutat del món.

A més, Movindeci ajudarà també a les empreses elèctriques en la seua planificació i desenvolupament de xarxa, i a garantir el subministrament d'electricitat a les infraestructures de càrrega de bateries dels vehicles elèctrics a les ciutats, així com a optimar la inversió en infraestructures i punts de recàrrega i contribuir addicionalment a la participació de la demanda en l'eficiència del sistema elèctric, "la qual cosa redunda en una major sostenibilitat", afig Javier Palanca, investigador també del Grup de Tecnologia Informàtica-Intel·ligència Artificial de la UPV.

Com fa la localització?

L'eina integra un algorisme d'intel·ligència artificial que avalua, de manera automàtica, possibles localitzacions de les estacions de recàrrega i determina quina és la més recomanable d'acord amb un conjunt de criteris que poden ser especificats per la persona usuària.

Entre aquests paràmetres, hi ha la densitat de la zona, la mobilitat urbana, l'estimació del temps que els vehicles passen en un determinat punt, les principals activitats econòmiques de la zona o el cost des del punt de vista elèctric que tindria portar l'energia necessària des d'una subestació al punt de recàrrega.

Juntament amb tot això, entra en joc també un altre paràmetre: l'activitat en xarxes socials de cada punt de la ciutat. "Aquesta activitat", explica Palanca, "ens dóna una idea aproximada dels termes en què es desplacen les persones per la ciutat, i permet traure el màxim partit a la petjada digital dels usuaris i usuàries en Internet, és a dir, utilitzant aquesta informació per a conèixer millor els seus hàbits de conducta, des de la perspectiva del transport i la mobilitat".

Aquest projecte està cofinançat per Global Energy Trading i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), dins del Programa operatiu de creixement intel·ligent 2014-2020, amb l'objectiu de potenciar la recerca, el desenvolupament tecnològic i la innovació. Els seus resultats han sigut publicats en la revista Applied Sciences.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC