Monitoratge cardiopulmonar

La UPV dissenya un sistema de sensors de fibra òptica per a la detecció de l'apnea del somni

[ 10/04/2018 ]

Un equip d'investigadors pertanyents a l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia de la Universitat Politècnica de València (iTEAM-UPV) ha dissenyat i implementat sensors de fibra òptica que, integrats en un matalàs, permeten monitorar de forma no invasiva moviments i respiració.

Segons els resultats de les primeres proves dutes a terme en el laboratori, el sistema podria aplicar-se en un futur per a la detecció de l'apnea del somni i, en general, per al monitoratge cardiopulmonar.

Múltiples avantatges

Salvador Sales, investigador de l'iTEAM-UPV, afirma que "la fibra òptica té múltiples avantatges: és molt xicoteta, pesa poc, pot integrar-se fàcilment en moltes estructures i és immune a la radiació electromagnètica. També té els seus inconvenients, fonamentalment, que per a la seua instal·lació cal cablar, la qual cosa comporta un cost i fa que per a determinades aplicacions no siga útil. Però no és el cas d'aquest estudi per al monitoratge de constants vitals, en el qual la fibra pot aportar-nos molts avantatges".

El sistema inclou components de molt baix cost, fibra de plàstic, un Arduino, i sensors CCD industrials que han sigut combinats per a detectar variacions de pressió. "Es tracta d'un sistema que podria reproduir-se fàcilment en un procés de producció a gran escala", afig Demetrio Sartiano, investigador també de l'iTEAM-UPV.

Després de l'avaluació del primer prototip, el treball dels investigadors se centra a millorar el processament de dades per a evitar inestabilitats i incorporar tècniques d'aprenentatge automàtic que faciliten la detecció d'anomalies respiratòries en pacients reals.

El treball dels investigadors de la UPV s'emmarca dins del projecte europeu FINESSE i ha sigut publicat en la revista Sensors.

Robot quirúrgic

Al mateix temps, els investigadors treballen també en altres aplicacions d'aquests sensors de fibra òptica, entre elles, la seua integració en un robot quirúrgic, desenvolupat en col·laboració amb la Universitat de Twente.

En aquest cas, la fibra permet controlar la posició i el moviment del robot a l'interior del cos humà. David Barrera, investigador de l'iTEAM-UPV, explica que "els sensors òptics són sensibles a les curvatures i els estiraments. S'arrepleguen les dades a través d'ells, es processen en temps real i s'obté la informació de com va avançant l'instrument quirúrgic, en quina posició està, com s'està movent...".

També en l'àmbit mèdic, l'equip de la UPV col·labora amb un grup d'investigadors suïssos en el desenvolupament d'instrumental odontològic amb fibra òptica en el seu interior. En aquest cas, el sensor de fibra mesura la temperatura a l'hora col·locar els implants i, gràcies a açò, es millora el procés.

Aplicacions en l'àmbit aeroespacial

Un altre dels camps en els quals treballa l'equip de l'iTEAM-UPV és l'aeroespacial. No en va, des dels seus laboratoris es va desenvolupar un sensor per a l'Agència Espacial Europea capaç de mesurar temperatures de fins a 1.200 graus "especialment útil per a monitorar satèl·lits durant la seua reentrada en l'atmosfera", com comenta l'investigador Javier Madrigal.

"També en enginyeria civil", conclou Salvador Sales, "aquests sensors ofereixen grans prestacions per a avaluar l'estat de conservació d'infraestructures com ponts o túnels".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC