Smart Seismic Concrete Connection

La UPV dissenya un nou element constructiu que millora la protecció d'edificis i ponts davant de terratrèmols

[ 02/03/2018 ]

José Luis Bonet, Javier Pereiro i Alberto Navarro, investigadors tots ells pertanyents a l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECH) de la Universitat Politècnica de València (UPV), han dissenyat un nou element constructiu que millora la protecció d'edificis i ponts davant de terratrèmols.

Denominat Smart Seismic Concrete Connection (SSCC), potencia la connexió entre els elements estructurals i destaca per la seua gran capacitat de deformació sense trencament. A més, permet la recuperació de la forma original de l'estructura després d'un terratrèmol i requereix poques reparacions posteriors.

Capacitat d'autocentrat

En paraules de Bonet, "l'ús d'aquest sistema permet aconseguir estructures amb capacitat d'autocentrat. La invenció sorgeix de la voluntat de solucionar una necessitat actual de la societat: construir estructures sisme-resistents segures per a les persones i que mantinguen la seua operativitat després d'un terratrèmol, sense grans reparacions ni pèrdues econòmiques".

Patentat per la UPV, aquest nou element contribueix a més a millorar la resistència de l'estructura davant de qualsevol combinació d'accions. Així mateix, destaca també per la seua fàcil instal·lació, perquè requereix poc manteniment i per no necessitar un espai addicional com altres sistemes (per exemple, els pèndols gegants d'alguns edificis asiàtics), ja que s'allotja a l'interior de columnes, bigues i murs.

Quant a la seua instal·lació, els investigadors expliquen que l'SSCC es col·loca en zones estratègiques a l'interior de l'estructura amb l'objectiu de millorar les seues prestacions. "La filosofia no és construir estructures més rígides, sinó tot el contrari. De la mateixa manera que un tronc es parteix enfront del vent, el jonc és suficientment flexible com per a doblegar-se, adaptar-se al moviment i recuperar la seua posició quan el vent deixa de bufar. I fer-ho quasi sense danys i sense trencar-se", apunta Bonet.

Ideat per a ponts, hospitals i llocs amb grans aglomeracions, entre uns altres

El dispositiu està especialment ideat per a ponts, hospitals, centrals elèctriques, edificis institucionals i qualsevol altra construcció que, per la seua importància en cas d'emergència, requerisca una major protecció.

A més, també està destinat a llocs amb grans aglomeracions de persones com, per exemple, recintes esportius o centres comercials. "Per descomptat també pot emprar-se per a edificis residencials en els quals el promotor desitge comptar amb un plus de seguretat i/o reduir els possibles costos futurs en reparacions o demolició. De fet, al llarg del cicle de vida de les estructures pot ser una inversió inicial convenient ja que permet estalviar costos futurs en cas de terratrèmol", afig Bonet.

Components d'alta tecnologia

El dispositiu de connexió està compost per dos materials que resisteixen simbiòticament el terratrèmol. En primer lloc, unes barres d'aliatges amb memòria de forma (SMA) que poden desenvolupar la denominada superelasticitat, que és la capacitat d'aquests metalls de recuperar la seua forma després d'estirar-se o doblegar-se, cosa que no poden fer els reforços d'acer de les estructures de formigó.

I en segon, formigons d'altes prestacions, desenvolupats en l'ICITECH de la UPV, i que acompanyen i complementen al SMA. "Es tracta de formigons molt menys fràgils que els convencionals, i són capaços d'adaptar-se a les grans deformacions del SMA durant el terratrèmol", conclou Bonet.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries