Swinostics

Un nou dispositiu portàtil i de baix cost permetrà detectar en deu minuts brots de malalties infeccioses

[ 12/01/2018 ]

Personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent al Centre de Tecnologia Nanofotònica (NTC, per la seua sigla en anglès), està treballant en el desenvolupament d'un nou dispositiu portàtil de diagnòstic avançat que permetrà detectar en poc més de deu minuts i d'una manera senzilla, analitzant una mostra de saliva, possibles brots de malalties infeccioses a les granges porcines. El desenvolupament d'aquest equip s'emmarca dins del projecte europeu Swinostics (finançat pel programa Horizon 2020), en el qual participa també l'empresa valenciana Lumensia Sensors, entre altres socis.

Fins avui, el temps que transcorre entre el brot inicial de la malaltia i la confirmació de laboratori de l'agent infecciós pot ser d'unes quantes setmanes i, fins i tot, mesos, la qual cosa comporta un perill tant per a l'explotació ramadera, com de seguretat alimentària i socioeconòmic. "Aquest dispositiu permetrà prendre decisions de forma molt ràpida i prevenir una major propagació de la malaltia", explica Amadeu Griol, investigador del Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV.

L'equip es basa en la utilització de circuits fotònics integrats, una tecnologia amb grans prestacions, especialment apta per al desenvolupament de sistemes de biodetecció. En combinació amb anticossos monoclonals integrats (i sense necessitat de prendre mostres de sang, ja que n'hi ha prou amb la saliva de l'animal) delatarà la presència dels agents infecciosos causants de les més importants malalties que afecten les granges porcines (febre clàssica, febre africana, grip porcina, síndrome respiratòria i reproductiva porcina i parvovirosi porcina) amb una sensibilitat i especificitat fins ara inassolibles.

D'aquesta manera, Swinostics permetrà actuar d'una manera ràpida i eficaç per a atallar i minimitzar els efectes negatius que causa la propagació d'epidèmies en les granges porcines, i que origina danys econòmics rellevants. "Proporcionarà resultats en deu minuts per a cinc mostres simultàniament, la qual cosa el fa molt adequat per a l'ús en camp sense necessitat d¿anàlisis complexes i personal qualificat", remarca Amadeu Griol.

Circuit fotònic integrat

El dispositiu es basa en un circuit fotònic integrat basat en anells ressonants fabricats en nitrur de silici. Cada circuit disposa de diversos anells funcionalitzats amb anticossos específics per a la detecció de les cinc malalties.

"La presència del virus, en ser atrapat pel corresponent anticòs, produeix un canvi en la resposta ressonant de l'anell, la detecció del qual confirma de manera inequívoca la infecció. Això redueix els falsos positius dels mètodes tradicionals basats en cultius de cèl·lules o en la detecció d'anticossos en sang, que poden correspondre a fases no actives de la malaltia", explica Griol.

Participació del NTC

El Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV s'encarrega de la fabricació i l¿encapsulatge dels circuits fotònics. Aquesta fabricació es durà a terme a la sala neta, l¿única a Europa que disposa de recintes amb homologació de classe 10. A més, s'empraran equips que permeten alta resolució en la fabricació basada en canó d'electrons i equips de litografia ultraviolada combinada amb atacadors de plasma.

Impacte en el sector

Les malalties que afecten a la ramaderia poden arribar a tenir un efecte devastador sobre la productivitat i producció de les granges, en el comerç d'animals vius, en la carn i en altres productes animals, i sobre la salut humana.

"Introduir millores en els sistemes de control, com el que proposa el projecte Swinostics, és la resposta més efectiva a aquesta situació d'alarma. Les recents experiències i la crisi provocada per malalties d'origen animal són clarament un senyal sobre els beneficis d'implantar polítiques i eines per al control de la salut animal per a salvaguardar la salut pública i assegurar la seguretat alimentària", conclou Amadeu Griol.

Swinostics està coordinat pel Cyprus Research and Innovation Center (CyRIC) i compta amb la participació de set socis europeus més, de Grècia, Itàlia, Polònia i Hongria.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla