Referència internacional en MOOC

La Universitat Politècnica de València supera el milió d'inscripcions en els seus cursos oberts massius en línia

[ 21/12/2017 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), que va llançar el primer al gener de 2013 i compta actualment amb un total de 60 propostes, ha superat el milió d'inscripcions en els seus cursos oberts massius en línia (MOOC).

Aquestes xifres situen a la UPV com la institució que més MOOC oferta de tota Espanya i com quarta de tota Europa, solament per darrere de la Universitat Federica de Nàpols, l'EPFL de Laussane i la Universitat Tecnològica de Delft (Països Baixos).

Plataforma pròpia i sòcia d'edX

La UPV va començar amb una plataforma pròpia basada en tecnologia de Google. Posteriorment, va passar per MiriadaX -impulsada per Telefónica- i, des de 2014, disposa d'UPV[X], plataforma pròpia basada en OpenedX, i és sòcia dels cursos d'edX, iniciativa del MIT i la Universitat d'Harvard que lidera, al costat de Coursera, el fenomen MOOC a nivell mundial.

En la plataforma edX, la UPV és la cinquena institució del món en nombre de cursos, solament superada per la pròpia Harvard, Microsoft, el MIT i la Universitat de Delft. A més, en Class Central, l'agregador de MOOC mundialment utilitzat com a referència, la UPV ocupa el lloc 16 de 772 per quantitat de propostes.

Referent a açò, Virginia Vega, vicerectora de Recursos Digitals i Documentació de la UPV, assenyala que "totes aquestes xifres reafirmen el nostre lideratge nacional i internacional en l'àmbit dels cursos massius en línia. I són el resultat de molts anys de treball, per part tant dels professors que imparteixen els cursos com dels tècnics de l'Àrea de Sistemes d'Informació i Comunicacions d'aquesta universitat; un esforç que permet a la UPV estar en l'elit de la formació en línia mundial".

Cursos més sol·licitats

El MOOC UPV amb major nombre d'inscrits és Basic Spanish 1: Getting started, que en les seues dues edicions ha comptat amb 191.000 alumnes. Aquest MOOC és, a més, l'únic impartit per una universitat europea que ha aconseguit situar-se entre els 17 millor valorats en la plataforma edX.

Entre els cursos més demandats es troben també el curs d'Excel -totes les seues edicions sumen 115.000 inscrits-; Programació en Android -amb més de 107.000-; i Introducció a la gestió de projectes, per sobre de les 53.000.

Pròxims reptes

De cara als pròxims anys, els principals reptes de la UPV són seguir augmentant el nombre de MOOC oferits perquè qualsevol persona puga accedir a educació gratuïta de qualitat, experimentar amb nous mecanismes d'interacció i seguiment dels cursos que permeten als alumnes acabar-los amb èxit, i cercar fórmules que permeten als col·lectius més desfavorits accedir a aquest tipus d'educació.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial