Ignacio Escuder Bueno

L'investigador de l'IIAMA-UPV, nou president de SPANCOLD, el Comitè Nacional Español de Grans Preses

[ 20/12/2017 ]

Ignacio Escuder Bueno, professor i investigador del Grup d'Enginyeria de Recursos Hídrics de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València (IIAMA-UPV), ha sigut nomenat president del Comitè Nacional Español de Grans Preses (SPANCOLD) per als pròxims quatre anys.

En ells, Escuder cercarà, a través de la seua gestió, potenciar la transmissió de coneixements sobre el sistema de preses nacional, amb la finalitat de que Espanya continue situada a l'avantguarda internacional en aquest tipus d'infraestructures.

"Volem ser el referent en la transmissió de know how", destaca l'investigador de la UPV, que afig que, "en aquests moments, es dóna la circumstància que el boom de construcció de preses va acabar el segle passat, per la qual cosa la gran majoria de professionals estan ja jubilats, existint un buit generacional que hem de cobrir. En aquest sentit, la nostra principal labor és actuar de corretja de transmissió del coneixement cap a les noves generacions, perquè aqueix know how es manifeste en un bon manteniment de les nostres obres hidràuliques".

De fet, el professor de la UPV ha assenyalat que un dels principals objectius durant el seu mandat és crear sinergies amb instituts de recerca, universitats o empreses que es troben interessades "a promoure els coneixements, beneficis i avantatges d'aquestes obres hidràuliques".

La importància del sistema de preses a Espanya i el canvi climàtic

El nou responsable de SPANCOLD també ha volgut recordar i valorar la importància i incidència que tenen aquestes infraestructures sobre el desenvolupament social, econòmic i ambiental d'Espanya.

"L'Espanya actual, sense aquest sistema de preses, seria molt diferent quant a població, benestar social i modernitat. El nostre sistema hídric no seria capaç de proveir a 46 milions de persones, i sectors tan significatius com l'agricultura, la indústria i el turisme no estarien tan desenvolupats", assevera el professor Escuder.

Per açò, considera fonamental la conservació, el manteniment i la millora del patrimoni hidràulic, ja que la majoria de les preses tenen una antiguitat major de 50 anys i, per tant, "necessiten adaptar-se a les noves disposicions legals i a l'efecte del canvi climàtic".

"El sistema de preses és essencial per a combatre els efectes de la sequera i l'impacte produït per les inundacions i les grans avingudes, que no hem d'oblidar que s'agreujaran amb el canvi climàtic", ha destacat el membre de l'IIAMA-UPV.

SPANCOLD

SPANCOLD és un òrgan col·legiat del Ministeri d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient, ja que la seua missió està considerada d'"interès públic" per a l'Estat.

L'entitat, que no rep finançament públic, tracta d?afavorir "la difusió dels avanços tecnològics en matèria de preses, la promoció de projectes i la construcció de preses de forma segura, promovent el seu manteniment i conservació en adequades condicions, així com que el control de la seua seguretat es faça de forma efectiva, garantint una gestió sostenible".

SPANCOLD pertany a la Comissió Internacional de Grans Preses (ICOLD - CIGB), organisme amb seu a París i creat en 1928 amb la voluntat de treballar en benefici de la societat, aportant els seus coneixements per a la contribució de l'enginyeria civil al desenvolupament de la humanitat i a la millora de la qualitat de vida. Cinc anys més tard, en 1933, Espanya es va adherir a la Comissió.

Des de llavors, el SPANCOLD treballa en el si d'ICOLD, havent ocupat en dues ocasions precedents la presidència de l'organització: José Torán (1970-1973) i Luis Berga (2006-2009).
Actualment ICOLD agrupa a més de 90 països i en el seu si treballen més de 7.000 professionals relacionats amb l'enginyeria de preses de tots els tipus i grandàries. SPANCOLD compta amb 50 vocals titulars i aproximadament 400 vocals col·laboradors.

Qui és Ignacio Escuder?

Ignacio Escuder Bueno és Dr. Enginyer de Camins, Canals i Ports per la UPV i Master of Science in Civil Engineering per la Universitat de Wisconsin-Milwaukee (UWM).

En l'actualitat, Escuder és professor titular de la UPV, investigador de l'IIAMA i soci fundador d'iPresas (spin-off UPV de base tecnológica). Al mateix temps, treballa habitualment com a consultor per al disseny d'estratègies de governament de riscos naturals, infraestructures crítiques i seguretat de preses per al Banc Mundial i el Banc Interamericà de Desenvolupament. Ha estat vinculat a treballs de consultoria en més de 100 grans preses en diferents països.

Pel que fa a la seua labor científica, Escuder ha participat en múltiples projectes de recerca espanyols i europeus en seguretat de preses, així com en gestió de riscos d'inundació, sent també organitzador de fòrums i congressos internacionals en la matèria com la International Week on Risk Analysis (2005), el Dam Safety (2008) o el Dam Security and Critical Infrastructure Management (2011).

A més, és autor o coautor de més de 100 publicacions i ha impartit més d'una vintena de conferències a nivell internacional. A més, és membre de l'actual panell independent de revisors externs del programa de seguretat de preses de l'US Army Corps of Engineers (EUA) i codesarrollador del programari iPresas per al càlcul i gestió de riscos en seguretat de preses.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla