Art total

Cristina De Middel, llicenciada en Belles Arts per la UPV, Premi Nacional de Fotografia 2017

[ 30/10/2017 ]

Cristina De Middel, llicenciada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València (UPV) després de cursar els seus estudis en ella entre 1995 i 2000, ha sigut guardonada amb el Premi Nacional de Fotografia 2017, concedit pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport i dotat amb 30.000 euros.

En paraules del jurat, que ha concedit el guardó per unanimitat, De Middel rep el premi "pel reconeixement nacional i internacional que ha aconseguit a través dels seus treballs, en els quals replanteja els límits de la realitat del llenguatge fotogràfic, al mateix temps que ha innovat l'àmbit del llibre de fotografia, atorgant-li una nova dimensió com a obra d'art total".

Afronautas, una reacció a les limitacions del llenguatge documental

Nascuda a Alacant en 1975, Cristina De Middel és una de les artistes més rellevants de la fotografia espanyola contemporània. Després de treballar com fotoperiodista para diferents periòdics espanyols (Diari d'Eivissa, Informació) i ONGs, la guardonada ha combinat els seus treballs documentals amb altres personals on qüestiona el llenguatge i la veracitat de la fotografia com a document i juga amb reconstruccions o arquetips que difuminen la frontera entre la realitat i la ficció.

En 2012 va publicar el seu llibre Afronautas, una reacció a les limitacions del llenguatge documental a l'hora de descriure i explicar el món. La relació entre la fotografia, la realitat i la veritat, juntament amb el paper que els mitjans de comunicació juguen en ella, es va situar en la proa de les seues inquietuds artístiques. El llibre, que es va esgotar ràpidament, va rebre el reconeixement de la crítica. No en va, gràcies a aquest treball, De Middel va ser nominada en 2013 per al premi de fotografia Deutsche Börse.

Com a fotoperiodista, De Middel ha cercat sempre oferir una visió excèntrica de l'actualitat, evitant els vells temes tractats mitjançant els canals i les formes assumides. Així mateix, en els seus projectes personals, ha elevat la seua reflexió per a situar-se, ja sense els lligams de veracitat i del documentalisme, en la difusa frontera que separa la realitat de la ficció.

Reconeixements internacionals

De Middel, que ha participat en projectes expositius a Londres, Nova York, Los Angeles, Frankfurt, París, Roma o Dublín, acumula a més diversos premis internacionals, entre els quals destaquen el Premi Cum Laude Unió Llatina-Martín Chambi (2011), l'Infinity Award, atorgat pel Centre Internacional de fotografia (ICP) en 2013 i el premi PhotoEspaña a Millor llibre de fotografia de l'any, en la seua categoria internacional (2014).

La seua obra es troba en les coleccions Saxe-Coburg i del Banc Espiritu Sant, ambdues a Portugal, en la ciutat de Birmingham, en la UPV, i en la Fundació Sarthou Carreres, entre altres llocs.

Fotografíes de la seua obra Afronautas, via www.lademiddel.com

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla