Amb ChatterPlant

València UPV iGEM serà l'únic representant espanyol present en el prestigiós certamen de biologia sintètica del MIT

[ 27/07/2017 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) participarà, un any més, en l'International Genetically Engineered Machine (iGEM), el prestigiós certamen de biologia sintètica organitzat pel Massachusetts Institute of Technology (MIT), que aquest 2017 tindrà lloc del 9 al 13 de novembre a Boston.

Es dóna la circumstància, a més, que l'equip de la UPV, present en l'iGEM des del 2006 -cap altre representant nacional ho ha aconseguit- i reconegut amb nombrosos premis en l'últim lustre, serà l'únic representant espanyol en el certamen d'enguany.

Una interfície genètica que permeta la comunicació bidireccional amb les plantes per a controlar-ne la floració i disposar del cultiu en el moment desitjat

La seua proposta per a l'iGEM 2017, ChatterPlant, consisteix a desenvolupar una interfície genètica que permeta la comunicació bidireccional amb les plantes per a influir-hi i, d'aquesta manera, controlar-ne la floració.

En aplicar polsos de llum a les arrels, s'aconsegueix intervenir en el comportament d'una planta. D'aquesta forma, explica el portaveu de València UPV iGEM 2017, Álvaro Ballesteros, "davant condicions climatològiques extremes o de superpoblació mundial, podríem indicar a la planta quines són les nostres necessitats i disposar del cultiu en el moment que els consumidors desitgen".

ChatterBox: control de temperatura, humitat i fotoperíode òptim per al creixement

El sistema, a més de comprovar la resistència de la planta a condicions extremes, pot detectar si està infectada. Per a dur a terme aquest control, es disposarà d'una phytocomputer que registrarà els paràmetres relatius a la temperatura, la humitat i el fotoperíode òptim per al creixement.

Alicia Climent, integrant també del València UPV iGEM 2017, assenyala que "juntament amb el circuit genètic, estem dissenyant una phytocomputer -que nosaltres hem denominat ChatterBox- que ens permetrà activar o desactivar els circuits, i fins i tot, saber quin és l'estat de la planta".

Integrat per 11 estudiants de diverses disciplines

L'equip, compost per 11 estudiants de diverses disciplines (Biotecnologia, Enginyeria Informàtica, Enginyeria en Tecnologies Industrials i Belles Arts, entre altres), fa mesos que treballa de forma intensa en la idea, que ja ha rebut una subvenció per part de la companyia GenScript.

A més, el grup disposa també del suport de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP-UPV), el Consell Superior d'Investigacions Científiques a la Comunitat Valenciana, la Fundació Quaes o la Càtedra Bayer, entre altres.

Així mateix, cal recordar que el projecte està emmarcat en el programa Generació Espontània de la UPV, una iniciativa que cerca fomentar les activitats extracurriculars desenvolupades per l'alumnat i donar-los suport. Per al vicerector d'Alumnat, Cultura i Esport, José Luis Cueto, "són grups que reuneixen autogestió, implicació amb l'entorn, visibilitat...". En definitiva, el desenvolupament de les competències transversals dels estudiants universitaris.

La UPV en l'iGEM: una trajectòria farcida d'èxits

Participar en l'iGEM suposa una experiència única, tant a nivell personal com professional. Segons Alberto Conejero -coordinador de ChatterPlant, juntament amb els investigadors Diego Orzáez, Jesús Picó i Javier Urchueguía- aquest concurs"ha sigut una llavor per a aquelles empreses que han acabat desenvolupant i comercialitzant les idees, i serveix per a fer més components de biologia sintètica, provar-los i veure els nous usos que aquests poden tenir en la societat actual".

En aquest, la presència de la UPV ha estat durant els últims anys vinculada a l'èxit. L'any passat, sense anar més lluny, València UPV iGEM va presentar Hype-IT, un joc d'eines per a l'edició de gens en una planta emprant la tecnologia CRISPR/Cas9, que va obtenir una medalla d'or i dos premis especials (Millor Maquinari i Millor Eina de Programari).

El 2015, amb AladDNA, un innovador sistema genètic dissenyat per a produir fins a quatre tipus de bioproductes diferents segons els impulsos de llum que la planta rep (per a la qual cosa es va dissenyar un dispositiu portàtil que transmetia els impulsos de llum), la UPV va obtenir una nova medalla d'or.

Un any abans, el 2014, The Sexy Plant, una proposta de la UPV per a evitar l'ús de pesticides i solucionar el problema de la contaminació ambiental, va aconseguir el premi especial Best Part Collection pel conjunt d'elements genètics funcionals.

Més de 300 equips i totes les millors universitats del món presents

Creat el 2004 com una competició d'estiu dirigida a alumnes brillants, l'iGEM va obrir la prova a equips internacionals un any més tard, amb l'objectiu d'impulsar una nova comunitat mundial de personal expert en aquest camp. Avui, és una cita mundial ineludible per als referents en biologia sintètica i una incubadora de talents que, any rere any, bat rècords de participació.
No en va, en les últimes edicions del certamen -dirigit tant a estudiants universitaris i postgraduats, com a alumnat de secundària- s'han superat els 300 equips inscrits.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny