Desafiament Aporta 2017

Sofcivics i LicitaLio, projectes tots dos de la UPV, entre els seleccionats per Red.es

[ 18/07/2017 ]

Els projectes "Sofcivics: Anàlisi de contingut de comunicació ciutadana" i "Licitalio: El teu comparador de contractes públics", elaborats tots dos en la Universitat Politècnica de València (UPV), han sigut seleccionats en el Desafiament Aporta 2017.

Organitzat per Red.es, el concurs cerca idees per a millorar la informació que les institucions públiques ofereixen a la ciutadania.

Les 10 propostes triades es mesuraran en la segona fase

En total, han sigut 10 les propostes seleccionades. Totes elles han de presentar-se ara a una segona fase en la qual els participants hauran de presentar un prototip funcional que permeta la interacció. Posteriorment, els models seran avaluats i classificats en un rànquing i, segons la posició que ocupen, rebran diferents premis.

Sofcivics, un facilitador d'informació sobre els temes del moment

El projecte Sofcivics pretén dotar a la ciutadania de capacitat d'influència en les polítiques públiques de transparència i obertura d'informació dels seus ajuntaments. Per a açò, estudia els missatges que intercanvien els consistoris i la ciutadania a través dels diferents canals habilitats, entre els quals s'inclouen les xarxes socials.

Diego Álvarez, professor del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l'Art (DCADHA-UPV), director del projecte i, a més, de la Càtedra GO en que aquest es recolza econòmicament, explica que, "un exemple del funcionament d'aquesta idea és, si un ajuntament rep 1000 missatges dels ciutadans a través de xarxes socials o altres mitjans diferents, quan 900 tracten sobre un mateix tema, el sistema cercarà tot el contingut relatiu al mateix existent en el consistori, amb l'objectiu de facilitar al públic l'accés a la informació que, en aqueix moment, li interessa".

Al costat d'Álvarez, l'equip de Sofcivics està integrat pel cap de servei de l'Àrea de Transparència de l'Ajuntament de València, José Ignacio Pastor, i els desenvolupadors Marylin Mattos Fangs, estudiant del Master de Gestió d'Informació UPV, i José Miguel Benítez, alumne del Grau en Enginyeria Informàtica UPV.

LicitaLio: El teu comparador de contractes públics

Per la seua banda, LicitaLio té com a finalitat recolzar al sector públic en la selecció dels millors licitadors i dotar d'una major transparència als contractes públics de cara a la ciutadania. No en va, el projecte millora l'accés a la informació i permet l'anàlisi i la signatura de contractes en les condicions més òptimes.

Per tant, LicitaLio permet tant a la ciutadania com a les institucions públiques i empreses privades obtenir informació sobre les adjudicacions dels concursos, de manera que qualsevol pot comprovar a què es destinen els pressupostos locals i en quines condicions. Així mateix, aquesta eina permet establir estratègies per a prevenir i investigar potencials fraus.

L'equip de LicitaLio està integrat pels estudiants en pràctiques de la Càtedra de Transparència i Gestió de Dades Sara Diago, Germán Andrés Boris, Patricia García Mateo i Juan Sebastián Bejarano, al costat de les professores Mª Fernanda Peset i Antonia Ferrer, del DCADHA-UPV i pertanyents al Màster Oficial Universitari en Gestió de la Informació (MUGI-UPV), i José Manuel Calabuig, Enrique Alfonso Sánchez i Luis Miguel García Raffi, membres del Departament de Matemàtica Aplicada (DMA-UPV).

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla