Projecte BIACOP

La UPV desenvolupa al costat de l'IEO un nou sistema de comptatge de captures de tonyines roges que afavoreix la sostenibilitat de l'espècie

[ 16/05/2017 ]
Projecte BIACOP

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) -pertanyents a l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (Ai2) i a l'Institut de Recerca per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC)- ha desenvolupat, al costat de l'Institut Español d'Oceanografia (IEO) i en l'àmbit de la unitat mixta Unitat de Tecnologia per a Estudis Marins (UTEM), un sistema de mesurament automàtic de la biomassa i el comptatge de tonyines roges capturades per les empreses de pesca que el seu objectiu és contribuir a la sostenibilitat d'aquesta espècie marina.

Dissenyat en el marc del projecte europeu BIACOP, el nou mètode, que combina sistemes de mesurament acústic per al comptatge i de visió estereoscópica per a obtenir mesures 3D de les tonyines, disminueix en un 20% el marge d'error en biomassa dels actuals sistemes d'estimació de les quotes de pesca establides per la Comissió Internacional per a la Conservació de la Tonyina Atlàntica (ICCAT).

"La idea és que solament es capture i es transferisca a les gàbies d'engreixe la quantitat de tonyina roja autoritzada"

Gabriela Andreu, investigadora de l'Àrea de Visió per Computador de l'Institut Ai2, afirma que "la tonyina roja està molt valorat a tot el món, especialment a Japó. Les tonyines són capturades en alta mar i introduïts en gàbies de transport, que són remolcades fins a zones costaneres en les quals estan instal·lades les gàbies d'engreixe".

"Allí", prossegueix Andreu, "es realitza la transferència de les tonyines d'unes gàbies a unes altres. Cada empresa té assignat un nombre de vaixells, i cada vaixell, una quantitat de tonyines que pot pescar. La idea és que solament es capture i es transferisca a les gàbies d'engreixe la quantitat de tonyina roja autoritzada".

Fins ara, el comptatge de tonyines durant la transferència des de les gàbies de cèrcol a les d'engreixe ho realitzava un operari amb un programari bàsic i de manera manual. "Açò", comenta Andreu, "feia que els marges d'error anaren més alts i es produïren sobre o subestimacions en moltes ocasions, especialment perquè les imatges també reportaven situacions de baixa visibilitat per a l'operari".

Sincronització de càmeres de vídeo i ecosondas científiques

Per a millorar aquest aspecte, els investigadors de la UPV i l'IEO han ideat aquest nou sistema de mesura de la biomassa en les transferències entre gàbies de tonyina roja mitjançant tècniques acústiques i òptiques. El mètode es basa en un sistema sincronitzat de càmeres de vídeo i ecosondas científiques.

El projecte ha sigut coordinat pel director del Centre Oceanogràfic de Múrcia de l'IEO, Fernando de la Gándara, i finançat pel Programa de Control de l'Activitat Pesquera de la UE (ÉS/13/41).

95% d'encert en els comptatges

"Els resultats obtinguts", apunta De la Gándara, "poden contribuir de manera important a la recuperació de les poblacions i a la sostenibilitat de la pesquera d'aquesta espècie emblemàtica que porta alimentant a les poblacions del Mediterrani des de fa mil·lennis".

Per a dur a terme els mesuraments, es va situar entre les dues gàbies una instal·lació fabricada amb materials similars als de les granges marines. Durant la transferència de tonyines, el sistema de mesura de càmeres estereoscópicas desenvolupat per l'Institut Ai2-UPV filmava als peixos, reportant mesurades 3D de talles; al mateix temps que un sistema de cortina acústica basat en una ecosonda científica i un transductor ultrasònic, dissenyat per personal de l'IGIC, arreplegava, al seu torn, informació dels ressons dels peixos, facilitant d'aquesta manera el comptatge.

Amb els resultats obtinguts, es van desenvolupar sengles programari que, en combinar les dades acústiques i de visió, van donar com resultat comptatges amb un encert del 95% i estimacions de biomassa molt més precises que les obtingudes amb els mesuraments tradicionals.

La idea, plantejada per la Secretaria General de Pesca Marítima del Grup Balfegó

Victor Espinosa, coordinador del Grup d'Acústica Submarina de l'IGIC, destaca la importància en el procés de la Secretaria General de Pesca Marítima del Grup Balfegó: "El projecte té el seu origen en la seua idea, plantejada per a resoldre el greu problema de la quantificació del nombre i la biomassa de tonyines en les transferències".

No en va, durant la realització del projecte, els investigadors van comptar amb el suport tècnic i de mitjans de l'empresa Balfegó, així com amb la Infraestructura per al Control i Reproducció de la Tonyina roja (ICRA) de l'IEO. Els resultats del projecte han sigut validats amb més d'1.200 espècimens de tonyina roja, processant al voltant de 100.000 imatges estereoscópicas.

Voluntat de reconeixement i obligatorietat d'aplicació internacional del sistema

"El projecte BIACOP", afirma Andreu, "ha aconseguit que el procés de comptatge siga totalment automàtic" pel que "la idea és que el sistema siga reconegut i d'obligatòria aplicació, i que tots els països utilitzen els mateixos criteris per a garantir la sostenibilitat d'aquesta espècie de tonyina".

Una vegada finalitzat el projecte BIACOP després de tres anys de treball, Andreu assenyala que "tant la UPV com l'IEO, en el marc de la unitat mixta formada per ambdues Institucions, confien a seguir avançant, amb la millora de tots els sistemes i equips, i desenvolupant un programari completament comercial".

Com a conclusió, De la Gándara considera "que el projecte BIACOP ha comportat la consolidació de la Unitat Mixta (UTEM) que l'IEO i la UPV tenen constituïda per al desenvolupament de tecnologies marines".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC