Ramp meter

Investigadors de la UPV presenten un sistema intel·ligent de transport que podria reduir fins un 60% els embussos a les rotondes

[ 10/04/2017 ]
Ramp meter

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha presentat una guia d'ús d'un sistema intel·ligent de transport per a rotondes que podria reduir-hi els embussos de manera significativa.

El mètode, que ja s'usa a Austràlia i en algunes incorporacions a autopistes, consisteix en la detecció de llargues aglomeracions de vehicles mitjançant dispositius magnètics situats sota la calçada, i l'activació consegüent d'un semàfor dosificador del trànsit en un altre accés menys congestionat.

Limitacions mediambientals i/o pressupostàries a altres alternatives

Les rotondes (o redones) són construccions circulatòries creades per a poder passar un encreuament de carreteres sense que calga posar-hi semàfors o stops en tots els accessos. Ara bé, si els fluxos de trànsit no estan equilibrats, es produeixen demores i llargues files de vehicles en algunes entrades, i això fa augmentar la tensió en els conductors.

Per a resoldre aquest problema, els enginyers solen optar per ampliar la rotonda i el nombre de carrils corresponent, construir girs directes a la dreta, convertir la rotonda en una intersecció amb semàfors o, fins i tot, crear enllaços a diferent nivell. No obstant això, totes aquestes solucions són constructives i, sovint, no es poden dur a terme per limitacions mediambientals i/o pressupostàries.

Ramp meter, el sistema intel·ligent de transport

Per a aquests casos, investigadors de la UPV plantegen l'ús de l'esmentat sistema intel·ligent de transport, denominat ramp meter, que ja s'utilitza als accessos a algunes autovies i autopistes estrangeres per a dosificar-hi el nombre de vehicles que s'incorporen a la via principal quan aquesta està congestionada. La seua proposta és aplicar-ho, mitjançant una metodologia pròpia, a les rotondes.

Mariló Martín-Gasulla, l'autora principal de la recerca, explica que "la demanda de l'accés principal més carregat es controlaria amb allò que en diem detector de cues -un dispositiu magnètic situat dins de l'asfalt per a detectar els cotxes- que, al seu torn, es connecta a un semàfor intel·ligent situat en un altre accés menys congestionat que bloqueja al primer".

Una reducció de fins un 60% de les cues

"D'aquesta manera -afig Martín-Gasulla-, mitjançant la programació, es poden generar buits més llargs en l'anell perquè els aprofiten tant els conductors de la via més embossada com els de la resta d'entrades, cosa que agilita la circulació i millora l'operativitat global de la rotonda. Tot això permet reduir les demores fins un 60%".

Ús de dades reals en una rotonda del Saler (València)

Per a dur a terme l'estudi, que s'ha publicat en la revista Transportation Research Record, els autors van utilitzar dades reals de trànsit registrades en una rotonda del Saler (València) i tècniques de microsimulació.

Posteriorment, van desenvolupar un model gràfic i una guia perquè els enginyers o gestors vials puguen implementar aquest sistema intel·ligent, similar al que ja s'usa a Austràlia i en algunes rotondes dels Estats Units. Té un cost aproximat de 14.300 euros.

En tot cas, els autors insisteixen que no es tracta de crear una intersecció amb semàfors, sinó d'usar-ne algun en casos puntuals de necessitat. El sistema s'optimitza programant uns temps mínims de llum verd (o apagat) i de llum roig, així com un temps màxim d'aquest darrer, per no retenir massa els conductors de l'accés dosificat.

Disminueix les emissions de contaminants

Martín-Gasulla, que ara fa el doctorat a la Universitat de Florida (Estats Units), explica que "finalment, s'aconsegueix un equilibri del sistema basat en les dades que es reben de l'accés controlat, tot reduint la demora i la longitud de la cua, la qual cosa, a més, ajuda a fer disminuir les emissions contaminants, ja que el conductor para menys vegades i durant menys temps".

De moment, el sistema proposat està enfocat a rotondes localitzades a Espanya d'un sol carril en cada accés, encara que es podria ampliar a altres. "Qualsevol extrapolació a un altre entorn podria tenir imprecisions -assenyala l'autora-, perquè el comportament dels conductors canvia notablement d'un país a un altre. Encara més si es té en compte que la proliferació de rotondes a Espanya suposa que ací hi ha un major nivell de coneixement a l'hora de circular-hi, de manera que es fan maniobres més eficients i agressives que en altres països".

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera