Detecció de plaguicides

Un equip UPV-UV desenvolupa noves estratègies per a detectar plaguicides presents en l'aigua en baixos nivells de concentració

[ 04/04/2017 ]
Detecció de plaguicides

Un equip d'investigadors pertanyents al grup QUIMAG-IGIC del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i al grup CLECEM del Departament de Química Analítica de la Universitat de València (UV), ha desenvolupat noves estratègies que, entre altres aplicacions, faciliten la detecció en l'aigua de plaguicides en baixes concentracions.

En concret, els investigadors valencians treballen amb tècniques basades en la utilització de farciments situats a l'interior de columnes cromatogràfiques. D'aquesta manera, quan el líquid travessa el farciment de la columna, les substàncies que el componen es mouen a velocitats diferents, fent que els compostos isquen en moments diferents i se'n puga, així, determinar la presència per separat.

En l'actualitat, la seua labor se centra en el desenvolupament de farciments específics per a les substàncies que es volen detectar: fungicides, plaguicides organofosforats, etc. "Una vegada decidida l'estructura molecular del farciment de la columna", apunta l'equip, "es treballa en l'assemblatge de les molècules seleccionades a un monòlit polimèric sintetitzat que serà la base de columna cromatogràfica". L'estructura es dissenya amb l'objectiu que les seues molècules interactuen de forma específica amb la substància que es vol detectar.

Objectius principals

Els objectius principals del projecte són, per tant, la implementació de noves columnes per a l'anàlisi cromatogràfica i el tractament de les mostres amb la finalitat de facilitar el posterior treball de laboratori.

Segons explica Carmen Gómez, investigadora de la UPV, "com més avançada estiga la tècnica per a fer anàlisis ràpides, precises i de baix cost, més controls es realitzaran, la qual cosa contribuirà a controlar els paràmetres de qualitat en mostres mediambientals".

L'aplicació de nanotecnologia com a novetat

Una de les novetats més destacades del projecte resideix en l'aplicació de la nanotecnologia a les tècniques d'anàlisi cromatogràfica. Concretament, el grup de recerca mixt UV-UPV està desenvolupant noves columnes de separació basades en polímers de metacrilat modificades amb nanopartícules i nanoestructures per a l'anàlisi selectiva de contaminants.

Aquests materials estan caracteritzats per la permeabilitat, una elevada àrea superficial, la versatilitat, un baix consum de reactius i l'adequació a tècniques de separació.

Referent a això, l'equip UPV-UV explica que "assistim a la creixent aparició d'aplicacions nanotecnològiques, inclòs el control de la qualitat industrial i ambiental. D'altra banda, l'exploració dels citats materials ofereix una oportunitat per a l'emergència de propietats i aplicacions no previstes, tant en la ciència de la separació a nivell analític i preparatiu com en la catàlisi o altres camps".

Els progressos en aquest àmbit són d'especial rellevància, ja que "l'anàlisi de certes substàncies és crucial per a la nostra salut", com pot comprovar-se, per exemple, en els controls de qualitat de l'aire en temps real, els de l'aigua per a consumir i les anàlisis de sang, entre molts altres casos.

Innovació orientada als reptes de la societat

El personal científic de la UV i la UPV realitza les recerques en el marc de dos projectes d'investigació. Un d'aquests, orientat als nous reptes de la societat (CTQ2014-52765-R), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat. L'altre, per la Conselleria d'Educació, Recerca, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana, dins del programa PROMETEU (PROMETEU/2016/145).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC