Aiguamolls artificials

Francisco Calvo, amb un original sistema de tractament d'aigües residuals, guanya el Premi IEAMA-UPV, dotat amb 2.000 euros

[ 30/03/2017 ]
Aiguamolls artificials

Francisco Calvo Faus, amb un original sistema de tractament d'aigües residuals mitjançant aiguamolls artificials, és el guanyador dels premis de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i el Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València (IEAMA-UPV).

El projecte, resultat de tres anys de treball, consisteix en un estudi sobre un sistema de depuració d'aigües residuals provinents tant de petites poblacions com de la indústria agrícola, ramadera, vinícola, tèxtil o minera.

Calvo, que ha obtingut 2.000 euros pel premi, és enginyer de Camins, Canals i Ports per la UPV i actualment fa dos postgraus: el Màster Universitari de Gestió Financera i el Màster Universitari de Medi Ambient.

Una solució enfront de l'escull econòmic

Tal com explica el mateix investigador, "els sistemes convencionals suposen una inversió molt gran per a poblacions petites, les quals de vegades no poden permetre-s'ho. Per contra, la proposta que hem desenvolupat genera unes despeses inicials i de manteniment molt baixes, la qual cosa permet als petits municipis accedir al tractament d'aigües residuals, tant d'ús domèstic com industrial".

Plantes flotants que actuen com a filtres verds

Miguel Martín Monerris, professor del Departament d'Enginyeria Hidràulica i Medi Ambient UPV, ha dirigit la recerca, que s'ha portat a terme en el marc d'un projecte final de carrera que duu com a títol "Aplicación de humedales artificiales mediante filtros de macrófitas en flotación para la depuración de aguas residuales en pequeñas poblaciones".

Les plantes macròfites aporten avantatges importants al procés de depuració als aiguamolls artificials, ja que hi actuen com a filtres verds. Així, aquestes espècies de caràcter emergent es transformen en un sistema flotant, per tal com creen un tapís dens d'arrels que obliga els corrents d'aigua a circular per la massa dels seus sistemes radiculars, i això, a poc a poc, va degradant la matèria orgànica.

El sistema, en funcionament a Socovos (Albacete)

El mètode, enfront del procés de tractament convencional d'aigües residuals, que sovint és intensiu quant a l'ús d'energia i químics, presenta similituds amb els processos biològics que es donen en la natura i en els filtres per degoteig.

A més, Calvo ha tingut l'oportunitat d'implantar aquest sistema a la localitat de Socovos (Albacete), on es troba en funcionament en l'actualitat, tant al llogaret en si com en un càmping.

Dos accèssits dotats amb 500 euros

A banda del guardó que s'ha concedit a Calvo, aquesta tercera edició dels Premis IEAMA-UPV, a la qual han concorregut un total de 36 projectes, ha lliurat dos accèssits dotats amb 500 euros cadascun. Cristina Aguilar, pel seu treball final de màster, titulat "Modelado hidrodinámico de la flecha de El Rompido y su entorno", i Jared Ortiz-Angulo, per "Diseño de un arrecife de surf artificial en la playa de Somo-Loredo", n'han sigut els beneficiaris.

El jurat dels premis l'han format 22 vocals experts, representants tant d'empreses privades com de l'administració pública, encapçalats per Félix Francés i Inmaculada Romero, director i sotsdirectora respectivament del IEAMA-UPV.

Al lliurament de premis, que ha clos Francisco Mora, rector de la UPV, han assistit diferents autoritats dels àmbits acadèmic i administratiu, com ara, entre d'altres, Javier Ferrer, comissari d'Aigües de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer; Vicent Sarrià, regidor del Cicle Integral d'Aigua de l'Ajuntament de València; i Julià Álvaro, secretari autonòmic de Medi Ambient i Canvi Climàtic de la Generalitat Valenciana.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC