Reconeixement molecular

La UPV desenvolupa, junt amb la URV i el CIBER-BBN, un nou nanodispositiu que facilita la detecció ràpida, senzilla i fiable de la presència de cocaïna

[ 11/01/2017 ]
Reconeixement molecular

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat Rovira i Virgili (URV) i el CIBER de Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN) ha desenvolupat un nou nanodispositiu que permet detectar de manera ràpida, senzilla i fiable la presència de cocaïna en la saliva o en qualsevol altra solució aquosa.

El sistema consisteix en una porta molecular dissenyada amb alúmina nanoporosa, un òxid d'alumini preparat per mitjans electroquímics amb porus de diàmetre micromètric, és a dir, d'una milionèsima part d'un mil·límetre. El treball s'ha publicat en la revista Scientific Reports, del grup Nature.

Ramón Martínez Máñez, director de l'Institut Interuniversitari de Recerca de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic de la UPV i director científic del CIBER-BBN, explica que "una porta molecular és un mecanisme l'estat del qual (obert o tancat) pot ser controlat a voluntat per estímuls externs. En aquest cas, per la presència d'una espècie química com ara la cocaïna".

Junt amb el professor de la UPV, aquest treball ha sigut liderat per Lluís F. Marsal, catedràtic de Tecnologia Electrònica del Departament d'Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica i coordinador del grup de recerca Nanoelectronic and Photonic Systems (NePhoS) de la URV.

L'aptòmer reacciona i obri selectivament el porus davant la presència de cocaïna

El nanodispositiu desenvolupat està format per un material altament porós, l'alúmina nanoporosa esmentada adés, els porus de la qual -de 10 nanòmetres- estan carregats amb un marcador fluorescent i tapats per un aptòmer específic de cocaïna que actua com a porta.

L'aptòmer és un àcid nucleic de cadena senzilla (ssADN i ARN) que s'uneix de manera estable i molt específica a la seua diana, en aquest cas, la cocaïna. Davant la presència de qualsevol substància diferent a aquesta, l'aptòmer manté el porus tancat. No obstant això, quan hi ha cocaïna, l'aptòmer reacciona, com indica Marsal: "S'uneix a la cocaïna i obri el porus de forma selectiva, de manera que allibera el marcador fluorescent i permet, així, la detecció i quantificació de la cocaïna present".

La utilització de les plaques d'alumini porós, novetat

La principal novetat del nanodispositiu respecte a altres sistemes de detecció, afirma Martínez-Máñez, resideix en la utilització de les plaques d'alumini porós "que es manegen de forma molt senzilla i, a més, tenen l'avantatge que es poden reutilitzar per fer un altre sensor".

Aquest nou nanodispositiu intel·ligent, pioner en la utilització de l'alúmina porosa com a porta molecular, posa les bases per a l'ús d'aquest material en el desenvolupament de portes moleculars per a la detecció de compostos químics i biològics amb aplicacions en camps de gran interès tècnic, científic, industrial i social, com ara la salut i el medi ambient.

Notícia UPV TV

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar