U-tool

Investigadors de la UPV creen una eina de millora de serveis municipals a partir de l'activitat de les xarxes socials

[ 21/12/2016 ]
U-tool

Un equip d'investigadors del Grup de Tecnologia Informàtica-Intel·ligència Artificial (GTI-IA) de la Universitat Politècnica de València (UPV), econòmicament recolzat per la Càtedra Telefònica UPV, ha desenvolupat U-tool, una eina que permet una ràpida anàlisi de l'activitat d'una ciutat a través de la participació dels seus habitants en les xarxes socials i facilita la presa de decisions per a la millora de diversos serveis municipals.

La seua utilitat comprèn tant l'àmbit professional -per exemple, permet analitzar la planificació urbanística-, com el privat, facilitant la mobilitat de ciutadans i turistes que desitgen explorar l'activitat d'una determinada zona concreta en temps real.

Mapa de contorn a través de Twitter

A diferència d'altres eines que mostren mapes de calor, U-tool genera un mapa de contorn que indica cap a on es desplaça la gent tenint en compte el potencial d'atracció de punts de la ciutat.

En la primera versió d'aquesta eina, els investigadors de la UPV han utilitzat Twitter, xarxa social les dades de la qual són públiques. U-tool tradueix aquestes dades en un mapa de contorn d'activitat i permet obtenir el potencial gravitatori, una mesura que indica i mostra visualment els punts d'atracció de la ciutat.

Elena del Val, investigadora del grup GTI-IA de la UPV, explica que "l'eina extrau dades geo-posicionals de Twitter i les utilitza com a font d'entrada per a calcular el potencial gravitatori en un conjunt de punts de la ciutat. Utilitzant els valors obtinguts, es genera una matriu que serveix per a dibuixar el mapa de contorn". Inicialment, els investigadors han aplicat U-tool a la ciutat de València, si bé l'eina és vàlida per a qualsevol altra ciutat.

Patrons de mobilitat i millora de serveis públics

Entre els seus avantatges, aquesta eina pot servir per a analitzar concentracions de persones i, d'aquesta manera, millorar en temps real serveis municipals com els transports o el control dels semàfors.

"U-tool ajuda a determinar trajectes freqüents en la ciutat i, a partir d'ells, poden extraure's patrons de mobilitat. Amb açò, es pot ajudar a l'hora de planificar el transport públic", indica Del Val. "A més, també permet analitzar l'activitat en la ciutat al llarg del temps i poder detectar què dies (o altres períodes temporals: setmanes, mesos...) han tingut un patró de mobilitat semblat. Açò ajudaria a l'hora de prendre decisions sobre mobilitat en períodes on l'activitat es preveu que siga semblant", conclou.

Vessant empresarial

U-tool també té el seu vessant empresarial, ja que ajuda a conèixer els punts de major trànsit en la ciutat, informació d'especial interès a l'hora d'obrir un negoci o posar una tanca publicitària en un lloc concret.

Les dades s'han integrat en la plataforma Fireware de l'Ajuntament de València i, en un futur, s'inclouran en el seu portal de transparència i dades obertes.

Notícia UPV TV

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries