Navegació per satèl·lit

Dos estudiants de la UPV guanyen la fase regional del concurs europeu amb un projecte de xarxa d'estacions d'assistència en terra per a drons

[ 03/11/2016 ]
Navegació per satèl·lit

Dos estudiants d'Enginyeria Aeronàutica de la Universitat Politècnica de València (UPV), Ricardo Verdeguer i Hilario Pinedo, han guanyat la fase regional del Concurs Europeu de Navegació per Satèl·lit gràcies a un projecte de xarxa d'estacions d'assistència en terra (handling, en anglès) per a drons.

Es tracta d'una idea innovadora que permetria donar servei a les necessitats que, en un futur no gaire llunyà, requerirà la utilització d'aquests vehicles.

Serveis similars als brindats pels aeroports per als avions

Un dels guardonats, Ricardo Verdeguer, explica que, "si pensem per un moment en l'aviació, prompte ens adonem que els aeroports juguen un paper fonamental en les funcions que és capaç de realitzar una aeronau. Anàlogament, els drons requereixen d'un lloc de referència on poder rebre uns serveis similars als quals s'ofereixen en aquests aeroports".

Així doncs, les estacions ideades per aquests joves valencians permetrien als drons cobrir les seues necessitats per a poder realitzar les seues tasques de forma contínua i completament autònoma, sense necessitat de la intervenció d'un operari. Des d'elles, s'oferirien serveis com la càrrega autònoma de les bateries del dron, el seu manteniment i revisió, l'emmagatzematge i comunicació del sistema, etc.

Al seu torn, un altre dels aspectes més destacats de l'engegada d'aquestes estacions seria l'augment de la seguretat aèria. Des d'elles, es duria a terme el seguiment i control de les operacions dels drons, reduint així el risc d'accident.

Aplicacions múltiples en nombrosos àmbits

Les aplicacions del sistema serien múltiples, i abastarien nombrosos àmbits, des del turístic-recreatiu fins a l'atenció mèdica. "Imaginem una ciutat que compte amb una xarxa d'estacions instal·lada", afirma Hilario Pinedo. "Aquestes es localitzarien en punts estratègics, depenent de la seua funcionalitat. Per exemple, es podria guiar a ciutadans i turistes, mitjançant drons que volaren entre llocs de rellevància de la ciutat. Si equipàrem alguns d'aquests vehicles amb càmeres, tindríem una complexa xarxa de vigilància amb drones volant d'una estació a una altra".

A nivell mèdic-assistencial, els autors del projecte expliquen que, col·locant una estació en un hospital o centre similar, es poden distribuir a altres estacions drons equipats amb material sanitari, com per exemple kits de primers auxilis o desfibril·ladors. En aquest cas, actuarien com a serveis d'emergència amb l'avantatge de ser independents del tràfic i capaços d'atendre zones de difícil accés.

Components orientats a les tasques de manteniment i control

Els components principals de les estacions ideades en aquest projecte estan orientats a les tasques de manteniment i control. Així, posseirien compartiments d'emmagatzematge segur, la qual cosa garantiria la protecció davant danys exteriors; un sistema de càrrega de bateries autònom, que permetria als drons estar sempre preparats; i, finalment, diferents tipus de telecomunicacions per a les tasques de control i comunicació.

"Altres components que es poden afegir estan orientats a la funció específica que vagen a complir els drons: panells d'usuari en les estacions, servei de càrrega de paquets, connexió amb les càmeres dels drones.", afigen Verdeguer i Pinedo.

Sobre el Concurs Europeu de Navegació per Satèl·lit

El Concurs Europeu de Navegació per Satèl·lit (European Satellite Navigation Competition - ESNC) és un certamen internacional d'innovació que premia les millors idees per al desenvolupament d'aplicacions de navegació per satèl·lit.

Anualment, cerca els millors serveis, productes i innovacions que facen ús de la navegació per satèl·lit en la vida quotidiana. Des de 2004, any en què va començar amb només tres regions associades, l'ESNC ha crescut fins a convertir-se en una enorme xarxa mundial d'innovació i coneixement. No en va, en l'actualitat compta amb 25 regions associades i més de 200 experts industrials i científics de tot el món.

A la Comunitat Valenciana, l'ESNC 2016 està organitzat pel Consorci Espacial Valencià en col·laboració amb els cinc parcs científics valencians: la Ciutat Politècnica de la Innovació (UPV), el Parc Científic (Universitat de València), L'Espaitec - Parc Científic, Tecnològic i Empresarial (Universitat Jaume I de Castelló), el Parc Científic - Empresarial (Universitat Miguel Hernández d'Elx) i el Parc Científic d'Alacant (Universitat d'Alacant).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC