Geovoluntariat humanitari

La UPV participa en les tasques de cartografització de les zones devastades d'Haití després del pas de l'huracà Matthew per facilitar les tasques d'ajuda

[ 10/10/2016 ]
Geovoluntariat humanitari

Més d'una vintena de voluntaris de la Universitat Politècnica de València (UPV) es van reunir el cap de setmana passat amb la finalitat de dur a terme un esdeveniment col·laboratiu per a actualitzar la cartografia de les zones afectades per l'huracà Matthew al seu pas per Haití.

El mapató, organitzat pel grup de Geovoluntariat UPV amb la col·laboració de Geoinquiets València, va permetre posar l'enginyeria geomàtica al servei de la gestió d'ajudes als damnificats pel cicló tropical de categoria 5, el més potent registrat a la zona en els últims 9 anys.

L'objectiu de l'acció és facilitar les tasques d'ajuda humanitària a Haití, millorant el coneixement del terreny per als qui, en aquests moments, hi treballen.

Una comunitat de 400 membres dirigits pels docents de la UPV Martínez Llario i Jesús Palomar

L'acció, que va tenir lloc als laboratoris informàtics de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica (ETSEGCT-UPV), va reunir nombrosos integrants de Geoinquiets València, una comunitat d'afeccionats a la informació geogràfica, la captura, l'anàlisi i la representació de qualsevol tipus, que ja té vora 400 membres inscrits.

Al capdavant del grup, hi ha els professors de la UPV José Carlos Martínez Llario i Jesús Palomar, tots dos pertanyents al Departament d'Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria UPV.

Cartografia feta a partir d'imatges de satèl·lit de Google i Bing, entre altres empreses

Martínez Llario ha explicat el modus operandi de l'acció: "Treballem a partir d'imatges de satèl·lit de Google, Bing o d'altres empreses comercials amb les quals s'ha arribat a acords per a una cessió temporal d'informació. Cada voluntari tria el quadrant que vol digitalitzar, hi treballa i, quan està acabat, puja la cartografia nova a Open Street Map (OSM). Altres persones -que, a voltes, es troben sobre el mateix terreny- validen el resultat i desbloquegen la zona".

Sobre el procés, Jesús Palomar ha comentat que "és bastant senzill, fins i tot per als qui no tenen molta experiència digitalitzant. Tenim experts que ajuden a arrancar els no iniciats i, en pocs minuts, qualsevol voluntari principiant és capaç de sumar-se a el mapató, encara que mai hagen utilitzat les plataformes HOT (Humanitarian Openstreetmap Team) o OSM (Open Street Map)".

Activació immediata d'un pla de reacció davant d'una catàstrofe

HOT és una organització que coordina esdeveniments vinculats a la creació de mapes humanitaris. La seua funció consisteix a activar un pla de treball per a reaccionar davant una catàstrofe, i ho fa de manera que cada equip puga dur a terme una tasca de forma autònoma i independent.

La cartografia resultant s'integra dins de la plataforma proporcionada per l'Open Street Map Foundation (OSMF), una comunitat d'usuaris que promou la creació d'un mapa del món amb llicència d'ús oberta.

"Aquesta mena d'actuacions", conclou Palomar, "són d'especial utilitat quan les zones afectades corresponen a països que no disposen d'una cartografia prou detallada, com és el cas d'Haití".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC