Ciència i futur

120 dels joves estudiants més brillants d'Espanya participen al juliol en el Campus Científic d'Estiu UPV-UV

[ 06/07/2016 ]
Ciència i futur

Un total de 120 alumnes de tot Espanya participen fins al final del mes de juliol en el programa Campus Científic d'Estiu que es desenvolupa en el marc del VLC/CAMPUS, el campus d'excel·lència internacional format per la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de València (UV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC).

La secretària d'estat d'R+D+I, Carmen Vela, ha volgut conèixer de primera mà les activitats que es duen a terme en el marc d'aquest projecte d'èxit reconegut, i amb aquest objectiu ha visitat avui la UPV, on l'han rebuda la vicerectora d'Alumnat i Extensió Universitària, María Victoria Vivancos, i el vicerector de Recerca, Innovació i Transferència, José E. Capilla.

Mitjanes de 9'5 a 10 en els seus expedients acadèmics

El Campus Científic d'Estiu permet, cada setmana de juliol, que 30 alumnes de 4t curs de l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) i 1r de batxillerat, amb una mitjana en els seus expedients acadèmics entre 9,5 i 10, visquen aquesta experiència única.

Als matins, els estudiants desenvolupen un projecte científic en petits grups als laboratoris d'ambdues universitats. I a les vesprades, tots junts participen en dos tallers transversals (innovació i creativitat, i aplicacions amb telèfons intel·ligents) i visiten les instal·lacions singulars dels parcs científics d'ambdues institucions. Finalment, els divendres es duu a terme una sessió d'avaluació en què cada grup presenta els avanços que han fet durant la setmana.

Per a la present edició, l'organització ha decidit realitzar novament els quatre projectes duts a terme l'any 2015, atès l'excel·lent acolliment per part dels joves que han obtingut. Són els següents: "Matemàtiques, criptografia i codis. Com podem usar les matemàtiques per entendre'ns", "Tecnologia i física mèdica. La innovació al servei de la medicina", "La química, una font inexhaurible de solucions per a la salut i el benestar" i "Un viatge fantàstic amb els peus en la física".

Al costat de la part teòrica, els estudiants duen a terme pràctiques, experiments, exercicis i jocs, com ara desxifrar codis de criptografia amb claus públiques i privades, elaborar paracetamol, aprendre els secrets del DNI a partir dels caràcters de control, conèixer la doble vida d'un electró, dibuixar molècules amb programes informàtics, calcular temperatures a distància amb les càmeres termogràfiques, i un llarg etcètera.

Vocacions científiques

Alberto Conejero, professor del Departament de Matemàtica Aplicada i subsecretari general de la UPV, coordina l'activitat que es duu a terme al campus de Vera. "El programa és tota una immersió científica. Els alumnes coneixen els mètodes de recerca, les eines teòriques i pràctiques, els equips que s'hi empren. Amb tot això, pretenem despertar vocacions científiques, de manera que a l'hora de triar una carrera universitària es decanten per les titulacions de l'àmbit científic, de l'enginyeria i la tecnologia".

Quasi 2.000 alumnes a tot Espanya

Els campus científics d'estiu són una iniciativa del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, finançada a través de la Fundació Espanyola de Ciència i Tecnologia (FECYT) amb la col·laboració de l'Obra Social la Caixa. En total, enguany hi participen 1.920 alumnes de 4t d'ESO i 1r de batxillerat, repartits en 16 campus d'excel·lència internacional o regional.

L'organització cobreix les despeses d'allotjament i manutenció dels participants en col·legis majors i residències universitàries. Així mateix, els estudiants reben un diploma acreditatiu de la seua participació en el programa.

Notícia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC