Abandó rural

Un estudi de la UPV alerta de la desaparició del paisatge agroforestal mediterrani en favor d'arbreda boscosa amb baixa biodiversitat

[ 09/06/2016 ]
Abandó rural

El paisatge agroforestal mediterrani corre risc de desaparèixer i ser substituït per arbreda boscosa amb baixa biodiversitat. Aquesta és la principal conclusió d'un estudi desenvolupat per l'investigador del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, Rafael Delgado Artés. El treball forma part de la seua tesi doctoral (dirigida per Virginia Garófano, José Vicente Oliver i Eduard Rojas), en la qual ha analitzat els patrons d'evolució en els últims 50 anys de les cobertures forestals la província de Castelló, "un territori paradigma dels processos de despoblació i, per tant, representatiu a l'arc mediterrani".

El projecte, realitzat amb la tècnica d'anàlisi multitemporal, pretén explicar els canvis en el paisatge a través de factors socioeconòmics i ecològics esdevinguts de l'any 1957 al 2007, període en què té lloc la major transformació sociològica de la història. Aquest canvi, segons Rafael Delgado, és conseqüència de dos fenòmens concrets: d'una banda, la desagrarització, i d'altra, la despoblació d'àmplies zones després de segles d'intensa pressió antròpica.

En aquest sentit, l'abandó rural ha comportat un augment molt rellevant de les cobertures forestals denses. Aquesta situació, que es pot considerar "única en la historia" en paraules de Rafael Delgado, ha provocat que per primera vegada "l'ús dels recursos forestals siga menor que el creixement d'aquests, amb els consegüents efectes negatius".

De fet, l'investigador valencià sosté que s'ha produït un "descens enorme dels usos agrícoles, especialment dels cultius que han sigut els estructuradors del paisatge, mentre que els usos urbans tenen major creixement relatiu, amb una incidència limitada a escala territorial, però amb grans repercussions locals".

Evolució futura: major protagonisme forestal, menor de l'agricultura

Les dades recollides en la recerca, que va ser dirigida per investigadors del grup Reforest de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient de la UPV, vaticinen que l'agricultura deixarà de ser l'estructurador del paisatge que va ser en el passat, per deixar pas al protagonisme forestal.

En aquest sentit, Rafael Delgado indica que l'extensió de la superfície forestal "continuarà creixent, així com la densificació interna d'aquesta, amb un clar avantatge en tots dos casos per a l'arbrat sobre el matoll en les condicions actuals, i també en un escenari futur d'aridificació o condicions canviants".

Per això, qualifica com a "preocupant" la situació, ja que a nivell mediambiental "s'observa un risc d'homogeneïtzació ecològica a mitjà termini", mentre que des del punt de vista social "la desvertebració territorial suposa la desertització d'àmplies zones".

Per a afrontar el problema, advoca per definir estratègies que permeten gestionar aquest espai territorial i els recursos que té, "si no volem que la situació derive en altres problemes greus". D'aquesta manera, destaca que un règim intens d'incendis o altres factors condicionants poden modificar les previsions, tot i que "en cap cas sembla probable que les condicions actuals puguen revertir l'enorme tendència global de creixement de les cobertures forestals més denses que s'ha analitzat".

Metodologia d'estudi

Per a l'estudi de l'evolució de les cobertures forestals s'ha aplicat la tècnica de l'anàlisi multitemporal per a una escala espacial gran. Així, s'ha desenvolupat una metodologia de fotointerpretació per mostreig sistemàtic sobre l'1% del territori en parcel·les d'una hectàrea, utilitzant imatges procedents del vol americà del 1957 i del Pla nacional d'ortofotografía aèria (PNOA) del 2007.

Amb tot això, Rafael Delgado indica que "s'ha valorat la fracció de coberta en cada cobertura i la superfície d'ús no forestal en dos nivells d'interpretació". Així, a partir de les dades obtingudes s'ha analitzat globalment l'evolució i, en el cas de les cobertures forestals, s'estudien els models de silvogènesi.

Notícia en UPV TV

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local