Tens un somni?

Vine a la UPV i participa en Generació Espontània. Podràs construir cotxes de competició, plantes sintètiques, vestits espacials o trens subsònics

[ 06/06/2016 ]
Tens un somni?

Al juliol del 2015, l'equip IDF Eco-Marathon de la Universitat Politècnica de València es va proclamar vencedor de la seua categoria -etanol- a la Shell Eco-Marathon Rockingham, celebrada a Corby (Regne Unit), una de les competicions d'eficiència energètica més rellevants del panorama internacional. En total, l'equip de la UPV va aconseguir recórrer amb el seu IDF15 una distància equivalent a 1.294 km amb tan sols un litre de combustible, superant el seu rècord anterior en quasi 300 km.

Paloma Ortega, Adrián Ibáñez, Marcos Lasso, Andrés Urbano i David Bocanegra, alumnes del campus d'Alcoi, van fabricar l'IDF en fibra de carboni, amb l'ajuda del professor Vicente Colomer, li van afegir un motor de 25 cm3 d'injecció electrònica, llandes lenticulars i transmissió per corretja. El vehicle tenia una longitud de 3,10 m, 60 cm d'amplària, 62,5 cm d'alçària i pesava menys de 40 kg.

Alternativa als pesticides

Uns mesos abans, un grup d'alumnes i professors de la Universitat Politècnica de València van rebre el premi especial Best Part Collection i una medalla d'or en iGEM, la competició universitària de biologia sintètica més important del món, celebrada a l'Institut Tecnològic de Massachusetts (Boston, Estats Units). El seu projecte consistia en la creació de plantes sintètiques, equipades amb un interruptor genètic, capaces de produir i alliberar feromones sexuals d'insectes, generar confusió entre aquests i evitar la creació de larves que danyen els cultius.

L'equip estava integrat per sis estudiants de tercer i quart curs (dos del Grau en Tecnologies Industrials i quatre del Grau en Biotecnologia), quatre investigadors principals i vuit estudiants de doctorat, i va competir contra 246 equips de tot el món.

Mars UPV, un prototip revolucionari

Més recentment, un projecte desenvolupat per alumnes, titulats i professors va quedar finalista de l'International Space Apps Challenge, el concurs d'aplicacions per a l'espai de la NASA. Es tracta de Mars UPV, un treball que combina tres idees revolucionàries: un exosquelet intel·ligent, una motxilla propulsora i un casc de realitat augmentada (HUD).

En total, es van presentar 1.286 equips (prop de 15.000 participants de tot el món) i, d'aquests, solament cinc equips de cada categoria van passar a la ronda final. Germán Torres, enginyer aeronàutic i coordinador del projecte, comentava a propòsit del resultat: "Haver arribat fins allí és una recompensa molt gran. Suposa tot un reconeixement a l'esforç realitzat".

Dissenyant Hyperloop, el tren del futur

Per a Germán Torres no era el primer èxit internacional. Aquest enginyer de la UPV ja havia guanyat, juntament amb els alumnes Ángel Benedicto, Daniel Orient, David Pistoni i Juan Vicén, dos guardons en el SpaceX's Hyperloop Pod Competition Design Week. Amb l'ajuda del professor Vicente Dolz, van dissenyar la baina del tren subsònic que pot revolucionar el transport d'alta velocitat, i van competir contra 115 universitats del món, entre les quals n'hi havia algunes de tant de prestigi com el MIT o Berkeley.

Ideat per SpaceX, l'empresa d'aeronàutica d'Elon Musk (inventora i fundadora de la marca de cotxes elèctrics Tesla), el projecte Hyperloop té com a objectiu la creació d'un tren que, en teoria, serà capaç de viatjar de Los Angeles a San Francisco en menys de 35 minuts (563 km a més de 1.100 km/h).

Quatre casos d'èxit

Aquests són només alguns dels casos d'èxit sorgits en els últims anys a la Universitat Politècnica de València, i tots pertanyen a Generació Espontània, la plataforma llançada des de la UPV per tal d'ajudar els seus estudiants més competitius i internacionals. Però n'hi ha més. En total, prop de 30 grups i associacions d'alumnes de tots els àmbits i disciplines: robòtica, còmic, dades obertes, grafisme, motor, teatre...

I és que Generació Espontània és un programa de suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat...) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants. Per aquest motiu, si tens inquietuds, ganes de divertir-te fora de classe, fer amics i competir, aquest programa és per a tu. A més, si hi participes, podràs obtenir un reconeixement de fins a 6 crèdits ECTS.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local