Eficiència hídrica

Un estudi del Departament de Producció Vegetal de la UPV ofereix noves estratègies per a adaptar el cultiu de la xufa a escenaris de restricció d'aigua

[ 27/04/2016 ]
Eficiència hídrica

Un estudi desenvolupat per investigadors del Departament de Producció Vegetal de la Universitat Politècnica de València (UPV) ofereix noves estratègies per a adaptar el cultiu de la xufa a escenaris de restricció d'aigua.

El treball, els resultats del qual han sigut publicats per la revista Agricultural Water Management, analitza diferents estratègies de plantació i reg, amb l'objectiu final d'incrementar l'eficiència hídrica en el cultiu sense afectar ni el rendiment ni la qualitat de la collita.

Anàlisi de les campanyes del 2011 i 2013

L'estudi ha sigut dut a terme a les instal·lacions del Centre Valencià d'Estudis sobre el Reg (CVER) i el Departament de Producció Vegetal de la UPV, sota la coordinació de Bernardo Pascual i Nuria Pascual-Seva.

Durant dues campanyes -la del 2011 i la del 2013- els investigadors van analitzar als camps experimentals de la UPV la relació entre diferents configuracions de plantació, el reg localitzat d'alta freqüència i el rendiment de l'explotació.

Concretament, les configuracions de plantació analitzades van ser: els altiplans amb tres línies de plantes i tres canonades de reg; amb tres línies i dues canonades portaemissors; amb dues línies i dues canonades portaemissors, i, finalment, el que es coneix com a cavallons (una línia de plantes i una canonada portaemissors).

La combinació de cultiu en altiplans i reg localitzat d'alta freqüència multiplicaria per quatre l'eficiència de l'aigua

En l'actualitat, la pràctica de cultiu habitual és en cavallons i reg pels solcs. No obstant això, segons els diferents estudis duts a terme pels investigadors, la combinació de cultiu en altiplans i reg localitzat d'alta freqüència permetria multiplicar l'eficiència de l'ús de l'aigua de reg pràcticament per quatre pel que fa al cultiu tradicional.

Bernardo Pascual, investigador del CVER i director del Departament de Producció Vegetal, explica que "l'objectiu principal del nostre treball no és recomanar un tipus de reg o un altre, sinó estudiar alternatives que permeten reduir el consum d'aigua en el cultiu sense que això influïsca en el rendiment i les característiques del producte final. Passar del reg pels solcs al reg localitzat és una de les possibilitats".

Les tres configuracions de l'altiplà milloren el rendiment dels cavallons

Pel que fa al rendiment, les tres configuracions de l'altiplà de l'estudi van obtenir millor resultat que els cavallons, sense diferències estadísticament significatives entre si. Sí que són més perceptibles quant a la major eficiència en l'ús de l'aigua de reg, aspecte en el qual l'altiplà de tres línies de plantes i dues canonades va obtenir resultats més positius que les restants estratègies analitzades.

Finalment, l'estudi realitzat pel Departament de Producció Vegetal de la UPV indica que ni el rendiment ni el pes mitjà dels tubercles es van veure afectats per la posició de les diferents files de plantació a l'altiplà.

Notícia UPV TV

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local