Hackató Càtedra Telefónica

Un equip d'estudiants de la UPV aconsegueix el tercer premi en la IV edició de HackForGood, celebrat de forma simultània a vuit ciutats espanyoles.

[ 14/03/2016 ]
Hackató Càtedra Telefónica

Un equip compost per tres estudiants de la Universitat Politècnica de València ha guanyat el tercer premi de la IV edició nacional de HackForGood, un concurs per a joves desenvolupadors organitzat per Telefónica i diverses universitats espanyoles a través de la seua xarxa de càtedres universitàries.

Tal com va passar en l'edició anterior, l'esdeveniment -que va reunir del 25 al 27 de febrer, simultàniament, més de 1.000 participants a vuit ciutats diferents- va ser organitzat a València per l'ETS d'Enginyeria Informàtica i l'ETS d'Enginyeria de Telecomunicació, amb la col·laboració de l'Institut IDEES de la UPV. L'ETS d'Enginyeria de Telecomunicació va ser la seu d'aquest esdeveniment a València, en el qual van participar prop de 50 hackers i un total de sis equips.

L'app Bike Explorer guanya el primer premi HackForGood València 2016 i el 3r nacional

L'equip guanyador de la UPV està format per dues alumnes del Màster Universitari en Gestió de la Informació (MUGI) de l'ETSINF, Lidia Contreras i Cristina Font, i per Fernando Martínez, estudiant de doctorat. Junts van presentar el projecte Bike Explorer, que va assolir també el primer premi local, a més de dos guardons més, el Premi Open Webinar i el Premi Open Data València.

La seua proposta, Bike Explorer, té com a repte fomentar l'ús de la bicicleta a València i ofereix un mapa ciclista de la ciutat que fa prediccions d'ús a partir de dades massives. Amb aquesta finalitat, van desenvolupar una aplicació web per a ciutadans i ajuntaments que utilitza dades obertes de l'Ajuntament de València, com les de Valenbisi, per a conèixer si fa falta una estació en algun punt de la ciutat o, fins i tot, predir quantes bicicletes estaran disponibles en un moment concret.

En aquesta edició, els reptes plantejats han girat entorn del desenvolupament d'aplicacions i serveis que contribuïsquen a millorar la vida de les persones a partir de l'ús de dades massives (big data). A més, els participants en el hackathó han pogut també aportar el seu propi repte i desenvolupar-lo durant l'esdeveniment.

Creativitat i innovació

Els participants puntuaven entre ells els treballs presentats per tots, juntament amb un jurat format per membres de les dues escoles participants (Informàtica i Telecomunicacions), així com l'Institut Idees i la Fundació Globalitat i Microeconomia de la UPV. En l'elecció s'ha valorat l'impacte i la importància del problema solucionat, la creativitat i la innovació, acabat aconseguits en el hackató i la presentació del projecte.

Los participantes puntuaban entre ellos los trabajos presentados por todos junto a un jurado formado por miembros de las dos Escuelas participantes Informática y Telecomunicaciones, así como el Instituto Ideas y la Fundación Globalidad y Microeconomía de la UPV. En la elección se ha valorado el impacto e importancia del problema solucionado, creatividad e innovación, acabado conseguidos en el hackaton y presentación del proyecto.

A València es van considerar d'especial rellevància els projectes d'innovació social que utilitzaven Arduino o Intel per a dur a terme els desenvolupaments.

Al costat de Bike Explorer, van ser guardonats també, amb el segon premi, Kune Calzado, una app de geolocalització per a persones amb Alzheimer; CityKey, una aplicació per a la senyalització de rutes turístiques urbanes accessibles a l'aire lliure i en interior per a persones amb discapacitat, que va obtenir el tercer premi.

A més de Bike Explorer, també van ser guardonats amb el Premi Open Data ciutat de València: VIBAnd (dispositiu de monitoratge per a millorar la vida de les persones sordes, que va rebre a més el Premi Think Big); CityKey; Kune, i GuiaT (un dispositiu per a augmentar l'autonomia en casos de dany cerebral).

Valladolid, Sevilla i València, seus dels projectes guanyadors absoluts dels premis HackForGood 2016

Enguany el primer premi HackForGood Global, dotat amb 8.000 euros, ha sigut per al projecte MyEyes, desenvolupat a la seu de Valladolid i que ofereix a les persones amb discapacitat visual unes ulleres de baix cost -només 50 euros- que gràcies a tècniques de visió artificial i a la càmera que incorporen, ajuden a identificar persones, productes i marques, o a llegir textos d'acord amb les indicacions de veu que reben.

El projecte Systerminal, de la seu de Sevilla, ha aconseguit el segon premi, de 3.000 euros, mentre que l'app Bike Explorer, el projecte distingit amb el tercer premi, de 1.000 euros, analitza i prediu amb 24 hores d'antelació les bicicletes disponibles als diferents estacionaments de lloguer d'aquests vehicles a València en cada moment.

Els tres equips guanyadors seran convidats a formar part de l'ecosistema d'emprenedoria de Telefónica

Els equips d'aquests tres projectes han obtingut també el Premi Telefónica Open Future, que ofereix mentoria personalitzada de primer nivell per a impulsar el desenvolupament de la idea original perquè puga evolucionar i convertir-se en una empresa emergent.

A més, tots els equips guanyadors seran convidats a formar part de l'ecosistema de emprenedoria de Telefónica, denominat Open Future, per donar continuïtat així al seu projecte i beneficiar-se dels programes de formació i mentoria de la companyia, a més d'aconseguir finançament addicional per als desenvolupaments, augmentar el seu treball en xarxa (networking), etc.

A través d'aquesta iniciativa promoguda per Telefónica, s'han proposat més de 300 reptes i s'han desenvolupat més de 120 aplicacions amb l'objectiu de construir un món millor.

Pots accedir a tota la informació respecte als premis locals i nacionals en aquest enllaç

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla