R+D en construcció

Un estudi de la UPV afirma que la improvisació frena la innovació en les pimes constructores espanyoles, que prioritzen l'obtenció de contractes

[ 18/02/2016 ]
R+D en construcció

Un estudi realitzat per professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de la Universitat Politècnica de València (UPV) afirma que les petites i mitjanes empreses de construcció espanyoles prioritzen l'obtenció de contractes i la producció sobre qualsevol activitat d'R+D.

Segons l'estudi, les pimes concentren els seus esforços en les activitats diàries i no dediquen temps a generar idees creatives. Així, les seues millores tecnològiques solen ser fruit de la necessitat immediata i tenen per objectiu resoldre problemes puntuals a peu d'obra. Aquesta innovació ni es comunica ni es difon, per la qual cosa acaba perdent-se.

Marcades per la necessitat d'una contractació mínima anual per a sobreviure

Eugenio Pellicer, professor d'enginyeria de la construcció a la UPV i un dels autors de l'estudi, explica a l'agència SINC que "les empreses del sector treballen amb contractes que tenen un període de temps limitat de durada, mesos normalment, i necessiten assegurar una contractació mínima anual per a poder sobreviure, sobretot quan es tracta de pimes. Aquestes companyies -poc diversificades en el seu producte i mercat- prioritzen l'obtenció de nous contractes i la producció sobre qualsevol altra activitat".

El docent de la UPV incideix que els directius de les pimes constructores espanyoles "estan completament centrats en el fet que la producció siga rendible per a l'empresa i satisfactòria per al client, per la qual cosa dediquen la major part dels seus esforços a planificar-la i controlar-la, i atorguen poca importància a tota la resta".

Per aquest motiu, "no disposen de temps per a altres activitats, entre aquestes, reflexionar sobre el que es fa i, si es tracta d'una experiència o fet innovador, documentar-lo i difondre'l", afig.

Per contra, les grans firmes treballen des de fa anys en la sistematització dels seus esforços innovadors, gràcies a l'impuls generat pel suport públic, les certificacions d'AENOR i certs beneficis fiscals.

La millora de processos, clau per a superar els seus desavantatges

Segons l'estudi, la implementació d'un model que millore els processos d'innovació i adquisició de coneixement podria ser la solució perquè les firmes de menor grandària superen els seus desavantatges. Per a examinar la millor manera de fer-ho, els investigadors de la UPV han analitzat el sistema de gestió d'una empresa constructora mitjana durant nou anys.

"Ha sigut molt interessant percebre que els caps d'obra sí que són conscients que innoven", explica Pellicer, "fonamentalment per a resoldre problemes que sorgeixen durant la construcció o satisfer requeriments dels clients. Es tracta de millores tècniques ocasionals fruit de la necessitat. El seu problema és que la falta de temps -i també de reconeixement per part de la direcció de l'empresa- els impedeix reflexionar, documentar i comunicar adequadament aquestes innovacions".

La valoració addicional per innovació, present des del 2005 en els plecs de licitació, fonamental per a l'inici del canvi

No obstant això, es comencen a apreciar alguns canvis, conseqüència de "la valoració addicional per innovació inclosa per les agències públiques en els plecs de licitació a partir del 2005, que assignaven una puntuació específica relativa a innovació en els concursos públics entre un 10% i un 30% del total", que per a Pellicer "va donar lloc al fet que els directius començaren a canviar l'actitud".

En la seua anàlisi, els investigadors van veure que el suport de l'alta direcció als tècnics que estaven executant les obres va ser primordial per a motivar a tota l'organització, i també per a introduir canvis que ajudaren a sistematitzar la innovació.

"Amb senzilles modificacions en alguns procediments, es va facilitar als caps d'obra la comunicació adequada de la resolució de problemes que foren susceptibles de convertir-se en alguna innovació. D'aquesta manera, van aconseguir l'atenció i el suport dels serveis centrals de l'empresa per a cercar la millor solució, documentar-la i difondre-la adequadament", conclou el professor de la UPV.

Notícia UPV TV

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla