CultiApp

L'ETSIAMN-UPV desenvolupa una nova app didàctica per a la conservació i manteniment dels cultius de l'horta de València

[ 08/02/2016 ]
CultiApp

Un equip d'investigadors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronómica i del Mitjà Natural de la Universitat Politècnica de València (ETSIAMN-UPV) ha desenvolupat una nova app didàctica sobre la diversitat i evolució dels cultius de l'horta de València, amb l'objectiu de contribuir a la seua conservació i manteniment.

Denominada CultiApp, l'aplicació està concebuda per a ser utilitzada tant pel públic en general com per petits agricultors i associacions o entitats públiques que vulguen dur a terme un registre de la diversitat dels cultius i/o del paisatge que els envolta.

Ciència ciutadana

Rafael Laborda, investigador del Departament d'Ecosistemes Agroforestales de la UPV, explica que "es tracta d'un clar exemple de ciència ciutadana, enfocat en aquest cas cap a la divulgació i conservació del nostre entorn. L'horta valenciana està perdent la seua diversitat a passos engegantits i, amb aquesta aplicació, cada usuari que observe un cultiu afectat per alguna plaga o malaltia, pot enviar una foto, classificar-la i advertir del problema a través de l'aplicació i de la web de CultiApp".

L'app inclou 61 cultius típics del Mediterrani -les espècies conreades menys esteses s'agrupen en categories més generals- i altres elements de l'entorn com a infraestructures agràries: sèquies, basses de reg, hivernacles, etc.

Per a classificar les afeccions de les plantes, els investigadors de la UPV han considerat els grans grups de fitófagos i patògens. També es pot indicar la presència d'artròpodes auxiliars, que han sigut agrupats en les principals famílies de depredadors i parasitoides. En el cas d'aquests últims és possible, a més, introduir l'observació de pugons parasitados (mòmies de pugons) o cochinillas parasitadas.

A través d'aquesta app, també es pot indicar la utilització de diferents mètodes de mostreig o de control de plagues i malalties. Tota la informació aportada pels usuaris és posteriorment validada per l'equip d'investigadors.

Avantatges front altres aplicacions del mercat

Eduardo Blasco, informàtic de l'ETSIAMN-UPV i desenvolupador de CultiApp, indica que "els avantatges enfront d'altres apps que ja existeixen en el mercat són l'adaptació específica dels cultius típics de l'ecosistema mediterrani, la facilitat i immediatesa d'ús a través d'una eina eminentment col·laborativa, i la representació dels resultats en el mapa web desenvolupat per a visualitzar la informació. En ell, es poden realitzar consultes i filtrats de tots els paràmetres arreplegats".

L'aplicació es troba disponible per a Google Play i Android, i la representació de tota la informació aportada pels usuaris es troba en la web de l'aplicació, que pot consultar-se a peu de pàgina, i en la qual pot observar-se un mapa amb la localització dels cultius.

Notícia UPV TV

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar