Reptes aeroespacials

"Els laboratoris de VSC-ESA en la UPV i la UV són una referència internacional, únics en el món i amb professionals excel·lentment qualificats"

[ 04/02/2016 ]
Reptes aeroespacials

Franco Ongaro, director del Centre Europeu de Recerca i Tecnologia Espacial (ESTEC) de l'Agència Espacial Europea (ESA), ha visitat aquest matí els laboratoris que el Consorci Espacial Valencià (VSC) i la mateixa ESA gestionen a la ciutat de València: el Laboratori Europeu d'Alta Potència en Radiofreqüència de l'ESA, situat a la Ciutat Politècnica de la Innovació ¿-el parc científic de la Universitat Politècnica de València (UPV)-, i el Laboratori Europeu de Materials d'Alta Potència per a l'Espai, situat a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de la Universitat de València (UV).

"No podem sinó estar satisfets", ha indicat Ongaro durant la seua visita a la UPV. "Des que es van posar en marxa fins avui, als laboratoris VSC-ESA situats a la UPV i la UV s'han dut a terme més de 28.000 hores de proves. Sens dubte, són una referència internacional, únics en la seua classe a tot el món, amb professionals excel·lentment qualificats per a respondre als reptes de la indústria aeroespacial."

Francisco Mora: "Va ser un repte que se'ns va plantejar fa 7 anys, i al qual hem sabut respondre gràcies al treball tremend de les persones implicades"

Francisco Mora, rector de la UPV, ha mostrat la seua satisfacció en mirar arrere: "Va ser un repte que se'ns va plantejar fa 7 anys, quan l'Agència Espacial Europea va traure el concurs per a llançar un gran laboratori de mesurament de potències de microones per augmentar-ne les prestacions de cara a la posada en òrbita del gran nombre de satèl·lits Galileu que ara estan en marxa."

"Quan es va fer aquella trucada, nosaltres ens hi presentem com a universitat, la qual cosa era nova, i tenim el suport de la Generalitat, l'Ajuntament i la UV, i entre tots aconseguim traure-ho avant. Hem sabut respondre gràcies al treball tremend de les persones implicades."

Centre de referència en fenòmens d'alta potència en radiofreqüència

L'any 2010, el Laboratori Europeu d'Alta Potència en Radiofreqüència de l'ESA es va traslladar d'Holanda a la UPV per ser gestionat de manera conjunta amb el Consorci Espacial Valencià, una entitat pública formada per la Generalitat Valenciana, l'Ajuntament de València, la mateixa UPV i la Universitat de València Estudi General.

Es tracta d'un laboratori altament especialitzat que requereix tecnologies i coneixements molt específics en els àmbits de l'alta potència en radiofreqüència, i en concret, en els fenòmens de ruptura coneguts com multipactor i corona, així com en intermodulació passiva.

Els objectius inicials, superats amb escreix

Tal com apunta Vicente Boria, catedràtic de la UPV i president de la Comisió Executiva del Consorci Espacial Valencià: "quan varem agafar les regnes del laboratori juntament amb l'ESA, les expectatives eren molt elevades: la finalitat era promoure la indústria aeroespacial europea i augmentar la utilització de les instal·lacions per a aspectes de recerca i desenvolupament. Hui, sense deixar de mirar cap al futur, podem dir que hem complit amb escreix".

David Raboso, responsable de l'ESA al laboratori de la UPV, assenyala que "cada any, als satèl·lits se'ls exigeix més potència en la transmissió d'informació a la Terra", demanda que ha repercutit directament en el volum i el nivell de treball del laboratori situat a la UPV, que s'ha afermat com una referència a nivell mundial en el seu àmbit.

El 2015 va donar servei a 18 de les principals empreses del sector

Només l'any 2015, el Laboratori Europeu d'Alta Potència en Radiofreqüència VSC-ESA va donar servei a 18 de les empreses més importants del sector i va servir de suport a programes de l'Agència Espacial Europea tan importants com Galileu, Biomass, Small-Geo, Exomars o Meteosat, entre d'altres.

El laboratori situat a la UPV té la missió de comprovar el funcionament correcte dels equips de vol dels satèl·lits i les naus espacials europees en tot allò que correspon a la radiofreqüència. Així, a més de concedir la qualificació oficial de l'ESA, assessora les empreses en el disseny dels components espacials i participa en les seccions de suport (task forces) de solució de problemes de satèl·lits en vol, així com en projectes de recerca i desenvolupament capdavanters.

La recerca dels materials, fonamental

D'altra banda, al juny del 2012, el VSC i l'ESA van decidir obrir un segon laboratori a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria, situada al campus de Burjassot-Paterna de la UV, dedicat exclusivament a l'estudi i la caracterització de materials.

Benito Gimeno, catedràtic de la UV i vicepresident de la Comissió Executiva del VSC, destaca la importància dels materials a nivell espacial: "Els equips han de funcionar en condicions adverses entre 10 i 15 anys i no es poden reparar." Una fallada en el component d'un satèl·lit pot significar la pèrdua d'aquest darrer. L'objectiu d'aquest centre és investigar i provar els materials amb els quals es construeixen els equips de radiofreqüència, tot servint de suport complementari al laboratori de la UPV.

Reinversió de beneficis en l'actualització i millora d'instal·lacions

Els laboratoris estan oberts per a tota mena d'empreses del sector aeroespacial, com també per a governs i organismes de recerca. L'activitat es fa sense ànim de lucre, de manera que els ingressos es dediquen a cobrir les despeses de funcionament.

David Argilés, gerent del VSC, conclou afirmant que "el Consorci Espacial Valencià està funcionant de manera òptima. Els beneficis que es generen es reinverteixen a actualitzar i millorar les instal·lacions, així com a desenvolupar activitats de recerca i desenvolupament capdavanteres".

Noticia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC