Neurociència

La UPV i el CNRS desenvolupen volBrain, un nou sistema en línia gratuït clau per a la recerca de patologies neurològiques

[ 25/05/2015 ]

Un equip d'investigadors de l'Institut d'Aplicacions de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions Avançades de la Universitat Politècnica de València (ITACA-UPV) i el Centre Nacional per a la Recerca Científica de França (CNRS) han desenvolupat volBrain, una nova plataforma en línia gratuïta que permet una anàlisi automàtica, ràpida i detallada d'imatges de ressonància magnètica del cervell, i que facilita d'aquesta manera als científics informació clau per a l'avanç en la investigació sobre patologies neurològiques.

De fet, en els tres mesos que fa que funciona, volBrain ha processat ja més de 1.500 casos procedents de més de 70 universitats, centres de recerca, clíniques i hospitals dels cinc continents. Avui es processen al voltant de 30 casos al dia, si bé el sistema té capacitat per a processar-ne fins a 500 cada 24 hores.

Informació sobre volums i índexs d'asimetria de les estructures subcorticals

volBrain ofereix informació sobre els volums dels teixits de la cavitat intracranial (ICC) -CSF, GM i WM-, així com d'algunes àrees macroscòpiques com els hemisferis cerebrals, el cerebel i el tronc cerebral. Al seu torn, proporciona els volums i els índexs d'asimetria de les estructures subcorticals, de gran importància en l'àmbit neurològic. CSF, GM y WM)-,

Per a això, incorpora un conjunt d'eines informàtiques desenvolupades pels investigadors de la UPV i el CNRS que permeten l'anàlisi exhaustiva i precisa de la volumetria cerebral, comparant cada nou cas que arriba al sistema amb una base de dades de 50 cervells etiquetats manualment.

Eficaç en el diagnòstic de malalties com l'Alzheimer

José Vicente Manjón, investigador de l'ITACA de la UPV, explica que "volBrain pot mesurar estructures com l'hipocamp o l'amígdala, molt importants en el desenvolupament d'una malaltia com l'Alzheimer. Un dels efectes d'aquesta patologia és la reducció del volum de l'hipocamp, que pot ser mesurat de forma automàtica i precisa en el nostre sistema".

"volBrain proporciona informació molt important per a mesurar atròfies cerebrals, fet que podria ajudar en el diagnòstic i seguiment de malalties neurològiques on apareixen alteracions morfològiques, com per exemple l'Alzheimer", apunta Manjón.

Redueix a a penes 15 minuts un procés que fins avui costava 15 hores

Entre els principals avantatges, volBrain destaca fonamentalment per la facilitat d'ús i la velocitat d'anàlisi, que el diferencia d'altres sistemes similars que hi ha al mercat. "L'usuari no necessita instal·lar cap programari. Només ha d'enviar un fitxer comprimit a través de la web. La informació arriba al nostre clúster local i, en uns 15 minuts, el sistema li envia un informe detallat per correu electrònic amb els resultats de la segmentació i el processament dels volums cerebrals. Els sistemes similars actuals tarden 15 hores a oferir aquesta informació", explica Manjón.

"Utilitzem les similituds de patrons cerebrals per a etiquetar i mesurar els volums de cada nou cas. A més, si s'inclouen les dades d'edat i sexe del subjecte, el sistema permet comprovar si el cas analitzat està dins o no dels paràmetres de normalitat associats a aquestes variables", conclou el científic de l'ITACA de la UPV.

VolBrain, a més, envia en l'informe una captura de pantalla del procés de mesura, per tal que la persona usuària puga visualitzar la segmentació de les estructures cerebrals.

La seua presentació internacional, al juny

Els investigadors de la UPV i el CNRS presentaran volBrain en la conferència internacional Human Brain Mapping, la trobada més important del món sobre neuroimatge, que tindrà lloc el pròxim mes de juny a Honolulú.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO