Aeronaus no tripulades

La UPV acull el divendres 27 una jornada d'inscripció gratuïta sobre normativa, pilotatge i aplicacions de drones, amb exhibició inclosa

[ 25/02/2015 ]

Experts de tot Espanya abordaran aquest divendres 27 de febrer, a la Universitat Politècnica de València (UPV), les darreres novetats sobre normativa, pilotatge i aplicacions de les aeronaus no tripulades (UA: unmanned aircraft, drones), en una jornada que se celebrarà a partir de les 9.30 h a la Ciutat Politècnica de la Innovació, parc científic de la UPV, i que serà d'accés lliure per a tota aquella persona que s'hi inscriga, de manera gratuïta, a través de l'enllaç de la qual figura al peu de pàgina.

La jornada l'organitzen el Diploma en Pilotatge de Sistemes d'Aeronaus Tripulats per Control Remot (RPAS) de la UPV, l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny (ETSED-UPV), l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica (ETSEGCT-UPV) i l'Aeroclub de Castelló.

Marc regulatori present i futur

Per a debatre sobre tots els aspectes relacionats amb la situació actual i el futur de la normativa al nostre país, en aquesta jornada participaran representants de l'Agència de Seguretat Aèria (AESA), l'Associació Professional de Controladors de Trànsit Aeri (APROCTA), el Col·legi Oficial de Pilots de l'Aviació Comercial (COPAC) i el Col·legi Oficial d'Enginyers Aeronàutics d'Espanya.

Israel Quintanilla, director del Diploma en Pilotatge de Sistemes d'Aeronaus Tripulats per Control Remot (RPAS) de la UPV, junt amb el comandant José Gil Donat -amb qui codirigeix el curs- explica que, "a Espanya, mentre es desenvolupa el reial decret que el regule, hi ha diverses restriccions quant al vol d'aeronaus no tripulades, que permeten determinats tipus d'operacions a fi de mantenir la seguretat necessària en l'espai aeri."

"Així", prossegueix Quintanilla, "encara que s'ha obert un ampli ventall per al desenvolupament empresarial i econòmic d'aquest sector, en aquesta jornada es mostraran tant el marc regulatori actual dels drones com el futur desenvolupament de la normativa que es durà a terme a Espanya, i que regularà l'ampliació d'aquestes operacions per a acostar-nos al que ja ofereixen altres països del món."

Categories de drones i coneixements que calen per a pilotar-los

Cal destacar que l'ETSED-UPV, a la qual està adscrit aquest títol, aporta tota l'experiència, la formació aeronàutica i les infraestructures necessàries, a fi de proporcionar, junt amb un equip de professionals externs (pilots comercials, constructors de drones, enginyers de telecomunicació, etc.) la formació de qualitat que l'Organització Internacional de l'Aviació Civil (OACI) requerirà en un futur pròxim.

Durant la sessió de pilotatge de la jornada, es durà a terme un repàs de les diferents categories de drones que hi ha, i els coneixements i requeriments que calen per a poder pilotar cadascun d'aquests.

Al mateix temps, s'explicarà quina és la formació que s'imparteix en aquest àmbit a nivell internacional. Tot això, des de la perspectiva dels diferents agents involucrats, des de pilots d'aviació comercial fins a controladors aeris, passant per enginyers aeronàutics i membres de CEFAMET-Centre d'Ensenyament d'Helicòpter i de la Reial Federació Aeronàutica Espanyola.

Gran potencial d'ús

Un altre dels temes que s'abordarà en aquesta trobada serà el gran potencial d'ús dels drones, incloent-hi tant les possibilitats relacionades amb l'adquisició i el processament de dades que engloba l'enginyeria geomàtica -fotogrametria, teledetecció, generació de cartografia.- com les aplicacions a la resta d'enginyeries.

A més, s'hi tractarà de l'ús dels drones en inspeccions d'infraestructures energètiques, patrimoni, vigilància d'incendis, seguretat, control de tràfic, indústria creativa i medicina, entre molts més usos.

En la sessió, hi participaran tres de les empreses de distribució de drones més prestigioses a nivell internacional -Trimble, Leica i Topcon-, junt amb l'Associació Espanyola d'RPAS (AERPAS), el Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics en Topografia i l'empresa Galileo Geosystems, companyia que aplica l'ús de drones a l'agricultura de precisió.

Doble exhibició de vol de drones

La jornada es clourà amb una doble exhibició de vol de drones. La primera es durà a terme a l'Aeroclub de Xiva, a partir de les 16.30 h, i s'hi podrà veure in situ i en plena capacitat operacional el vol del drone d'ala fixa de Trimble, l'UX5, capaç d'assolir els 85 km/h, i el del Sirius Pro de Topcon, que aconsegueix precisions centimètriques en el posicionament.

La segona exhibició, que tindrà lloc al pavelló poliesportiu de la UPV, començarà a les 18.30 h, i s'hi mostraran diferents tipus i models de multirotors de totes les grandàries i característiques, entre els quals hi ha l'Aibotix de Leica. A més, es permetrà al públic posar-se les ulleres de visió utilitzades pels pilots, a fi que puga percebre la sensació del vol dels drones.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar