Gestió del patrimoni natural

Investigadores de la UPV destaquen la importància del confort psicològic en un estudi dut a terme en quatre espais protegits valencians

[ 25/10/2014 ]

El Grup de Recerca en Gestió Turística del Patrimoni Natural i Cultural de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat un estudi que destaca la importància del confort psicològic en les visites a espais naturals protegits.

En aquest, realitzat a partir de l'anàlisi de quatre zones de la Comunitat Valenciana (la Font Roja, l'Albufera, el Túria i les illes Columbretes), s'han identificat i analitzat els factors que influeixen en el citat confort, i s'ha determinat la necessitat de millorar la gestió dels visitants en totes.

Influeix en la percepció del lloc i la qualitat de l'experiència

María José Viñals, responsable del Grup de Recerca en Gestió Turística del Patrimoni Natural i Cultural de la UPV, ha explicat que "el confort és un component determinant de la satisfacció en la visita a un espai natural protegit, ja que influeix en com la persona visitant percep el lloc i en la qualitat de l'experiència. El nostre estudi aporta un coneixement útil per a planificadors i gestors, amb la finalitat d'ajudar a millorar l'experiència recreativa dels usuaris i, per tant, els propis espais naturals".

L'estudi -basat en un complet treball de camp, que va incloure, entre altres accions, un total de 2.749 enquestes a visitants, així com entrevistes a directors de parcs, guardes i guies i intèrprets de cada espai- ha valorat, entre altres, factors fisicofisiològics (especialment els bioclimàtics i la seguretat), les activitats recreatives desenvolupades, les condicions d'organització, els equipaments i els serveis existents (bàsicament, d'informació i interpretació), i el perfil dels visitants.

La seguretat, bona en línies generals

Entre les conclusions de l'estudi, es valora com a bona en línies generals la seguretat que presenten els espais analitzats, "per la qual cosa no és un factor que afecte decisivament el confort físic ni psicològic dels visitants". Així i tot, s'apunta que tant a la Font Roja com al Túria "s'haurien de prendre mesures més estrictes d'informació i prevenció per als dies de risc meteorològic per nevades o pluges d'intensitat forta".

Així mateix, sobre l'Albufera, les investigadores apunten que el centre d'interpretació necessita algunes adequacions per a complir els requisits de seguretat necessaris per al desenvolupament d'activitats d'ús públic.

La gestió dels visitants, millorable

D'altra banda, l'estudi assenyala també que la gestió dels visitants és millorable en tots els parcs i que, a més, "es podrien minimitzar els impactes sobre els recursos". Amb aquesta finalitat, les investigadores proposen determinar la capacitat de càrrega recreativa dels parcs per a aplicar mesures que eviten situacions d'incomoditat per als turistes i d'impacte sobre les zones. "D'aquesta manera -apunta Viñals- milloraria la percepció de l'espai per part del visitant i, per tant, se'n contribuiria a incrementar el confort psicològic".

Pel que fa a la senyalització, el treball de les investigadores de la UPV conclou que, en tots els casos, excepte en el del Túria, pateix d'una clara intencionalitat. Els senyals direccionals són insuficients i els panells informatius i d'interpretació, quan n'hi ha, estan incomplets. Aquesta falta d'informació provoca en visitants individuals sensacions d'incomoditat psicològica i inseguretat.

No sols ha de preocupar la conservació del patrimoni

En definitiva, Viñals assenyala que no solament és molt important que els espais naturals protegits estiguen perfectament conservats i gestionats des del punt de vista patrimonial, sinó que l'administració d'aquests llocs ha d'anar més enllà: "Cal preocupar-se que els visitants tinguen un accés físic i intel·lectual en condicions, que afavorisca una experiència de qualitat i satisfactòria en el lloc, i, si és possible, que desenvolupe emocions i sentiments positius que els porten cap a actituds i comportaments cada vegada més compromesos amb la conservació i protecció dels espais naturals".

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries