Elit química mundial

Avel·lí Corma, investigador de l'ITQ (UPV-CSIC), rep el divendres 24 a Oviedo el Premi Príncep d'Astúries de Recerca Científica i Tècnica 2014

[ 23/10/2014 ]

La moqueta blava del Teatre Campoamor d'Oviedo es troba ja perfectament preparada perquè aquest divendres 24 d'octubre, Avel·lí Corma, el prestigiós químic de l'ITQ -centre de recerca mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC)- reba, juntament amb els nord-americans i químics també Mark E. Davis i Galen D. Stucky, el Premi Príncep d'Astúries de Recerca Científica i Tècnica 2014.

L'històric guardó no fa sinó reafirmar Corma una vegada més com un dels químics més importants del món, i s'uneix a l'extensa llista d'assoliments i reconeixements que brillen amb llum pròpia en el currículum de l'extraordinari científic de Moncofa, fundador i exdirector de l'ITQ (UPV-CSIC).

Entre els 15 químics més citats del món

Autor de més de 100 patents d'invenció -una desena d'aquestes, explotades comercialment-, Corma ha escrit tres llibres i ha publicat més de 1.000 articles en revistes internacionals. Se situa en el lloc número 13 entre els químics més citats del món i és el primer dels espanyols en aquest aspecte en l'àrea de materials.

De la seua interminable llista de reconeixements, cal destacar que el químic valencià és doctor honoris causa de fins a 10 universitats, membre estranger de la Royal Society de Londres, Premi Príncep d'Astúries de Comunicació i Humanitats 2011, Premi Nacional de Recerca (1995), Premi G. Ciapetta Award (EUA, 1998), Premi Rei Jaume I (2000), Premi Europeu de Catàlisi François Gault (2002), Premi Breck Award de la International Zeolite Association (2004), Premi de la Reial Societat Espanyola de Química (2006), Premi Gabor A. Somorjai (EUA, 2008), Boudart Award in Advanced Catalysis (EUA, 2009) i ENI Award New Frontiers of Hydrocarbons (Itàlia, 2010).

Un dels quatre guanyadors elegits per a prendre la paraula durant la cerimònia

Corma -que fa uns quants dies que es troba a Oviedo assistint a desdejunis de treball i taules redones, juntament amb l'organització i altres persones guardonades en aquesta XXXIV edició dels prestigiosos reconeixements- ha sigut, a més, seleccionat -juntament amb l'escriptor irlandès John Banville, l'historiador francès Joseph Pérez i la periodista congolesa Caddy Adzuba- com un dels quatre únics premiats que prendran la paraula en una cerimònia que començarà a les 18.30 hores i que estarà presidida per S. M. els Reis d'Espanya.

La UPV va proposar la candidatura

La candidatura, proposada pel Consell de Govern de la UPV i amb el suport, entre altres, de Santiago Grisolía (Premi Príncep d'Astúries de Recerca Científica i Tècnica 1990), ha sigut elegida pel jurat, presidit per Pedro Miguel Echenique Landiríbar i integrat per Juan Luis Arsuaga Ferreras, Juan Ignacio Cirac Sasturáin, Luis Fernández-Vega Sanz, Cristina Garmendia Mendizábal, María del Rosario Heras Celemín, Bernardo Hernández González, José Manuel Leceta García, Emilio Lora-Tamayo D'ocón, José Antonio Martínez Álvarez, Amador Menéndez Velázquez, María Teresa Miras Portugal, Ginés Morata Pérez, Enrique Moreno González, César Nombela Cano, Eduardo Punset Casals, Marta Sanz-Solé, Manuel Toharia Cortés y Vicente Gotor Santamaría (secretari).

El jurat destaca les "contribucions científiques i tècniques" de les persones premiades, que "han obert noves i importantíssimes línies de treball que se situen en les fronteres del coneixement actual, amb aplicacions en camps molt diversos, com la reducció d'emissions contaminants de vehicles i fàbriques, la millora dels aliments, la depuració d'aigües, els processos de refinatge del petroli i en la indústria química en general".

Avantguarda internacional en la creació de nous materials microporosos i mesoporosos

Corma, Davis i Stucky ocupen "una posició d'avantguarda a escala internacional en l'àmbit de la creació de nous materials, concretament dels microporosos i els mesoporosos". Els primers es caracteritzen per posseir una estructura amb porus de diàmetre inferior a dos nanòmetres, entre els quals es troben les zeolites, aluminosilicats naturals o artificials d'extraordinàries propietats absorbents i utilitzats com a catalitzadors industrials. Els segons tenen porus de fins a 50 nanòmetres de diàmetre i abasten substàncies com diversos tipus de sílice, alúmina o òxids de diferents elements metàl.lics.

Roda de premsa prèvia a la cerimònia

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless