Projecte Sexy Plant

Un equip de la UPV participarà amb Sexy Plant -un projecte per al control de plagues- en iGEM 2014, el prestigiós concurs de biologia sintètica del MIT

[ 29/07/2014 ]
Projecte Sexy Plant

Sis estudiants de tercer i quart curs -dos del Grau en Tecnologies Industrials i quatre del Grau en Biotecnologia-, més quatre investigadors principals i vuit assessors conformen València_UPV, l'equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) que la pròxima tardor competirà en iGEM, el concurs de biologia sintètica organitzat pel Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Ho faran amb un projecte recentment presentat a la UPV, Sexy Plant, que proposa una estratègia nova en el control de plagues en agricultura, com a alternativa als pesticides. Consisteix a crear plantes sintètiques capaces de produir i alliberar feromones sexuals d'insectes, equipades amb un interruptor genètic que activa els senyals químics per generar confusió sexual en determinats moments, quan l'agricultor ho estime convenient.

José Gavaldá, estudiant de Biotecnologia i membre de l'equip, afirma que "el següent pas és conrear les plantes modificades als voltants dels camps que es vol protegir. Per garantir la bioseguretat, usarem plantes no aptes per al consum, fàcilment identificables -acolorides- i estèrils, de manera que en puguem controlar la dispersió."

"La concentració de feromones que ha de produir cada planta", prossegueix Gavaldá, "i com cal distribuir-ne la presència al camp són altres dels problemes que hem de resoldre abans d'arribar a Boston."

Biologia de garatge, un fenomen de moda

iGEM és l'acrònim d'International Genetically Engineered Machine, el concurs creat l'any 2004 com una competició d'estiu dirigida a alumnes brillants que, un any després, el MIT va decidir obrir a equips internacionals a fi d'impulsar una nova comunitat d'experts mundials en aquest camp.

Diego Orzáez, membre de l'Institut Universitari Mixt de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes i un dels quatre investigadors principals del projecte València_UPV, assenyala que "la biologia sintètica està de moda. Avui hi ha una eclosió d'aquesta disciplina. Tant que ja es parla d'una biologia de garatge, un fenomen comparable a la informàtica de garatge que en el seu moment van impulsar Steve Jobs i Bill Gates."

Solament dos equips espanyols de 246 participants

En la present edició d'iGEM, hi participen 246 equips d'arreu del món, dels quals solament dos són espanyols -tots dos, valencians. Javier Urchueguía, membre de l'Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada de la UPV i un altre dels investigadors principals del projecte, fa balanç de la participació valenciana en el concurs fins avui.

"L'any 2006", explica Urchueguía, "vam ser els primers d'Espanya a presentar un equip, compartit amb la Universitat de València, i des de llavors hem acudit a totes les edicions que s'han celebrat. De fet, el 2009 vam aconseguir un gran èxit: vam quedar tercers amb un bacteri que emetia llum a partir d'un impuls elèctric. En aquesta ocasió, la UPV vol tornar a intentar-ho amb un equip, a més, totalment propi."

Suport institucional

El suport institucional al projecte és total per part de la UPV. Així, a la presentació de Sexy Plant hi van assistir, entre altres representants de la UPV, Victoria Vivancos, vicerectora d'Alumnat i Extensió Universitària; Nemesio Fernández, director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural; Jorge García-Serra, director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials; i José Pío Beltrán, coordinador del Consell Superior de Recerques Científiques a la Comunitat Valenciana, entitat que també col·labora en el projecte.

Vivancos va indicar que la voluntat de la UPV és aconseguir "un reconeixement oficial a l'esforç d'aquests estudiants que es constitueixen espontàniament per participar en certàmens d'aquest prestigi internacional. Per això, cerquem la manera de certificar aquesta actitud en el seu currículum acadèmic. Ells són la millor carta de presentació que pot tenir aquesta Universitat".

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless