L'ITQ, el lloc on tot va sorgir

Coneix la història de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), creat en 1990 de la mà dels professors Avel·lí Corma i Jaime Primo Millo

L'Institut de Tecnologia Química (ITQ) és un centre d'investigació mixt creat en 1990 per la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Va començar amb set investigadors, liderats pels professors Avel·lí Corma i Jaime Primo Millo, en uns locals habilitats a l'aparcament de cotxes del campus de Vera. Avui, l'ITQ reuneix un equip de 180 professionals, en què un 53% són dones.

A l'inici, el pressupost que tenia vorejava els 12 milions de pessetes (73.000 euros). Més de vint anys després, l'ITQ maneja uns ingressos que superen els sis milions d'euros i ha esdevingut un centre de referència en el camp dels processos catalítics orientats a l'energia, la sostenibilitat, la salut i l'aigua. Al llarg de la seua trajectòria, l'ITQ ha desenvolupat més de 139 patents, de les quals 48 responen a contractes d'R+D gestionats directament amb empreses. D'aquest volum total, 91 són patents UPV-CSIC i fins a 48 han estat llicenciades.

L'any 2012 va rebre l'acreditació Severo Ochoa, un guardó d'excel·lència científica

Avui dia, l'ITQ és un centre d'investigació fonamental i orientada, dotat dels mitjans necessaris per a desenvolupar investigació en el camp de les tecnologies químiques i materials. De fet, l'any 2012 va rebre l'acreditació Severo Ochoa, un guardó d'excel·lència científica que atorga el Ministeri d'Economia i Competitivitat.

Aquest reconeixement premia els centres espanyols que duen a terme investigació bàsica de frontera, és a dir, la que es desenvolupa a les fronteres del coneixement; aborda assumptes controvertits, de resposta difícil, amb metodologies atípiques i resultats inesperats; qüestiona el paradigma imperant, i allotja molta incertesa sobre el seu èxit.

Sobretot, però, és la investigació que pot comportar un avanç significatiu, que obri portes a nous enfocaments i formes de pensar, cosa que passa en molt comptades ocasions quan es tracta de ciència estàndard. I que comporta un alt risc de fracàs.

Per tot això, l'Institut de Tecnologia Química (ITQ) ha aconseguit entrar en l'elit i situar-se entre els millors del món en la seua disciplina. I durant vint anys, el nou Premi Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica, Avel·lí Corma, n'ha sigut el director i referència indiscutible.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%