IX Premi Ciutat d'Algemesí

Judit Oliver, de l'ITQ (UPV-CSIC), guanya el nové premi cientificotècnic Ciutat d'Algemesí per a joves investigadors, dotat amb 5.000 euros

Judit Oliver, investigadora de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ, centre mixt creat el 1990 per la UPV i el Consell Superior d'Investigacions Científiques, CSIC), ha estat guardonada amb el nové premi cientificotècnic Ciutat d'Algemesí per a joves investigadors, dotat amb 5.000 euros, per un estudi que permetrà el desenvolupament de sistemes de catàlisi per or fins a cinc vegades més eficaços que els prèviament observats.

La investigació, publicada per la prestigiosa revista Science, mostra com petits cúmuls d'or (de fins a 10 àtoms), diluïts en suspensió, poden servir com a catalitzadors (és a dir, com a substàncies presents en una reacció química, en contacte físic amb els reactius, que acceleren, indueixen o propicien aquesta reacció sense actuar-hi a sobre) de diverses reaccions orgàniques a temperatura ambient i aconsegueixen eficiències catalítiques fins a cinc vegades superiors.

L'estudi té diverses aplicacions pràctiques, com per exemple, utilitzar els sistemes de catàlisi per or per a accelerar l'oxidació del monòxid de carboni, i convertir-lo així en innocu per al medi ambient.

Vicent Girbés, de l'IDF-UPV, rep el premi per a joves investigadors de la Ribera

L'altre gran guardó del jurat, dotat amb 1.500 euros de premi i que fa un reconeixement als joves investigadors de la Ribera, també ha tingut protagonisme de la UPV, ja que ha recaigut en Vicent Girbés, de l'Institut de Disseny i Fabricació (IDF UPV), pel treball sobre un sistema anticol·lisió per a vehicles de passatgers i de transport de materials.

L'estudi, emmarcat en els sistemes avançats d'assistència a la conducció (coneguts sota l'acrònim ADAS, advanced driving assistance systems), té com a objectiu el desenvolupament i la implementació d'un sistema de conducció manual-assistida que permeta a la persona usuària reduir al màxim el sistema de col·lisió, i evitar possibles danys materials o físics.

Amb aquesta finalitat, s'introduirà una nova trajectòria integrada en un sistema que, a partir de mesures sensorials, estimarà l'estat del vehicle i el seu entorn, de manera que s'eviten tant els xocs amb objectes, com possibles bolcades per maniobres brusques.

Els tres accèssits, també, per a investigadors de la UPV

El jurat ha atorgat també tres accèssits, tots a investigadors de la UPV. El primer accèssit és per a Sandra Roger, de l'iTEAM-UPV (Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia) per l'estudi de disseny d'algorismes per a implantar sistemes de comunicacions. El segon, per a Vicente Bernardo Vert (ITQ), per l'estudi d'elèctrodes avançats per a combustible d'òxid sòlid.

Finalment, el tercer accèssit reconeix el treball d'Isabel Ortuño i Guillermo Vilariño, ambdós del CBET-UPV (Centre de Biomaterials i Enginyeria Tissular), sobre conductes d'àcid hialurònic axonal guiat.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless