Arxiu de la RSEAPV

La Universitat Politècnica de València publica en la seua web més de 113.000 pàgines de la Reial Societat Econòmica d'Amics del País de València (RSEAPV), des de la seua fundació, el 1776.

La Universitat Politècnica de València allotja en la seua web l'arxiu documental digitalitzat de la Reial Societat Econòmica d'Amics del País de València, un arxiu que inclou més de 8.300 documents des de la seua fundació el 1776 fins al 1940. Les 113.000 pàgines escanejades estan disponibles en el fons institucional de la UPV (anomenat Riunet) i es poden consultar fàcilment per Internet.

Entre la documentació del segle XVIII, destaca la correspondència que va mantenir el 1776 la institució valenciana amb l'American Philosophical Society de Philadelphia, dels aleshores recentment fundats EUA. Igualment, hi ha escrits del marquès de Campo, Navarro Reverter, Ciril Amorós, el marquès de Cruilles, Josep Pizcueta, Teodor Llorente, Just Pastor, el comte de Ripalda...

Entre altres assumptes, es pot accedir a textos relatius a la creació i el condicionament del Jardí Botànic de València, l'establiment del primer ferrocarril, la fundació del Conservatori de Música (1879), de la Societat Arqueològica Valenciana (1871), de l'Institut Taquigràfic (1881) o l'organització de l'Exposició de Màquines i Motors (1880).

Tant els investigadors com els afeccionats poden estudiar milers de manuscrits sobre l'economia, la cultura, la política i la societat de la València de la Il·lustració. Es poden llegir escrits sobre la millora dels cultius de la seda, el cotó, la taronja, la introducció de nous sistemes de canals i regs, la millora de les infraestructures portuàries, la gènesi dels sistemes de patents i marques, la història de la impremta valenciana o l'impuls a l'activitat cultural de la ciutat, entre altres temes.

I és que les societats econòmiques d'Amics del País van sorgir a Espanya a la fi del segle XVIII com a organismes no estatals, que tenien com a objectiu promoure el desenvolupament del país. En la fundació van intervenir els sectors més dinàmics de la societat: figures de la noblesa i càrrecs públics, representants de l'església, del món dels negocis i els artesans, que impulsaven l'agricultura, el comerç i la indústria, i traduïen i publicaven les obres estrangeres de la Il·lustració. Ara, gràcies al treball de digitalització desenvolupat, és possible examinar una de les col·leccions privades més importants de la Comunitat Valenciana, que resumeix la vida de la ciutat durant més de 237 anys.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries